Stoomwals Rode Paulien

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

Alex
Contacteer:

update bouw Rode Paulien

Berichtdoor Alex » wo mar 07, 2007 2:24 pm

Afgelopen tijd heb ik gewerkt aan het vliegwiel en cilinderblok. Resultaat 7 kg onderdelen en 12 kg afval in de vorm van spanen. Uiteraard komt dat ook door de gekozen schaal 1:6. Op mijn eigen site http://www.miniatuurstoom.nl staat de update met foto's. Een uitgebreid verslag over het maken van het cilinderblok komt t.z.t in de Onder Stoom te staan

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo apr 25, 2007 1:02 am

Inmiddels is mijn ketel afgelast. Ik heb hem vandaag voor het eerst gevuld en er een paar bar druk opgezet. Ik ben nu bezig de vlampijpen na te walsen, sommige lekken nog een klein drupje. Ook moet er nog een afsluiter tussen perspomp en ketel omdat de pomp zelf bij 6 bar terug lekt en ik moet tot 12 bar afpersen. Als alles goed gaat staat mijn wals zover mogelijk inelkaar op de stoomdagen op Nienoord.
Groeten Alex

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » do mei 03, 2007 1:40 am

Eigenlijk ben ik een beetje in feeststemming, de ketel is gereed en goedgekeurd. Dat geeft mij een vrijbrief om de wals nu definitief in elkaar te zetten zodat die mee kan naar de stoomdagen. Bijkomend voordeel is dat ik nu alle los door mijn werkplaats wandelende onderdelen op hun plek kan vast schroeven.
Groeten Alex

Werkspoormonster

Wals

Berichtdoor Werkspoormonster » do mei 03, 2007 6:32 pm

Hallo Alex,

Goed te horen dat je ketel is goed gekeurd.

Zie je !

Vincent
"Willen is kunnen"
Sponsored by Werkgroep 1501

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » zo mei 06, 2007 2:22 am

Voor de liefhebbers, er staat weer een update op mijn site over de bouw van mijn wals en ook een aantal foto's: dit is een link direct naar het fotoalbum. http://www.miniatuurstoom.nl/index.php? ... itstart=81
Vanaf de vuurdeur is nieuw.

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » zo mei 06, 2007 12:35 pm

Voor de liefhebbers, er staat weer een update op mijn site over de bouw van mijn wals en ook een aantal foto's: dit is een link direct naar het fotoalbum. http://www.miniatuurstoom.nl/index.php? ... itstart=81
Vanaf de vuurdeur is nieuw.
Hoi Alex, ik ben benieuwd om het allemaal in het echt te zien... Ik zat de foto's op je site eens te bekijken en kwam toen deze foto tegen:
Afbeelding

Nu lijkt het of de steunbout links boven er niet in zit ofzo, klopt dat ?

Johan

Berichtdoor Johan » zo mei 06, 2007 9:01 pm

Ziet er goed uit Alex. Had de ketel al voor een deel bij SOMA gezien.. Ik heb trouwens ook al overleg gehad met de lasser over de ketel voor de Ruston/Hornsby Chain tractor.. Maar dat project staat nog in de steigers. Eerst nog "even" een Baureihe 23 in 3,5 inch afmaken :lol:

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » zo mei 06, 2007 10:02 pm

Ik kan iedereen geruststellen, de steunbouten zitten er echt allemaal in.
Links boven en onder zit een dikkere bout waar nu een tapgat M6 inzit om de ketel aan de hornplate vast te zetten. Op de foto heb ik iets van de bovenkant bout afgeslepen om deze pas te krijgen tussen de frameplaten, dit glimt door de flits nogal op de foto en geeft een vertekent beeld. Op de vergroting van de foto kan ik zelfs het center voor het boutgat zien.

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo jul 18, 2007 1:16 am

Zoals de lezers van Onder Stoom weten is deel 1 over Rode Paulien inmiddels gepubliceerd. Ondertussen ben ik natuurlijk al een aantal delen vooruit, maar ook bij mij gaat wel eens iets verkeert. Zoals een aantal insiders weten heb ik het hele cilinderblok opnieuw moeten maken, nadat het op de grond gevallen was. Hoe dat zit leest u t.z.t. wel. Gelukkig zit de gang er nu weer in. Eventuele vragen zal ik via dit forum trachten te beantwoorden
Groeten Alex

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » zo aug 05, 2007 1:49 am

Gisteravond heb ik met het afmonteren van het cilinderblok op de ketel een mijlpaal bereikt. http://www.miniatuurstoom.nl/index.php? ... tstart=117 Nu nog het machine gedeelte tussen cilinderblok en krukas. Overigens zijn alle cilinderdeksels, zuigers en stoomschuiven met bijbehorende stangen ook al gereed, evenals het bovendeksel met de veiligheden.
Groeten Alex

Werkspoormonster

Alfa College

Berichtdoor Werkspoormonster » wo sep 19, 2007 4:34 pm

Hoi Alex,

Zag ik jouw nu maandag in de kantine van het Alfa College zitten?

Ik had eerst je auto al op de parkeerplaats gezien, en daarna zag ik jouw!

Vincent de Vries
1201
"Willen is kunnen"
Sponsored by Werkgroep 1501

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » wo sep 19, 2007 10:18 pm

Dat heb je goed gezien. Ik volg een omscholings programma voor krakkemikkige techneuten. Beter gezegd technisch administratief medewerker installatietechniek. In praktijk moet je dan denken aan o.a. tekenen en werkvoorbereiding. Zoals jij denk ik wel weet kan ik vanwege mijn rug niet langer in het constructiewerk blijven, vandaar. Ik zie je dan vast nog wel want de komende maanden zit ik inderdaad op het Alfa College
Groeten Alex

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » za okt 06, 2007 12:37 am

Vanavond opnieuw een hoogtepunt bereikt, de machine loopt op lucht, zowel voor als achteruit. Omdat de schaarstangen en ganghandel nog niet klaar zijn moet ik de scharen nog wel met een vinger omhoog of omlaag drukken maar hij doet het, en dat is goed om te weten voor een zelf ontwikkeld cilinderblok. Ik neem er vanavond een borrel op, en zal morgen proberen een fimpje op mijn site te zetten.
Groeten Alex

Eddy

Berichtdoor Eddy » za okt 06, 2007 11:19 am

Proost :lol:

En gefeliciteerd.

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » ma okt 08, 2007 12:12 am

De borrel smaakte maar dat filmpje wil niet lukken. De eerste was 51 MB en dat is véél te groot. Ik heb nu een versie van 16 MB maar ook dat is te veel, en als ik hem verklein naar 5of 6 Mb is het geluid niet om aan te horen.. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
groeten Alex

Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”