Tekeningen van een 4" Fowler BB1 plough engine gezocht

Een Stoomwals of trekker aan het bouwen, of een vraag hierover ? Stel ze hier!

Moderator: Moderators

FrankB

Tekeningen van een 4" Fowler BB1 plough engine gezocht

Berichtdoor FrankB » Wo Sep 16, 2009 10:19 pm

Ben voornemens een 4" Fowler BB1 plough engine te gaan bouwen. Ik heb inmiddels wel 2" modeltekeningen gevonden met een koperen ketel, echter orginele tekeningen en/of modeltekeningen op 4" zouden zeer welkom zijn.
Wie heeft er iets liggen, weet waar ik deze tekeningen kan vinden of weet wellicht nog een echte machine te staan welke ik kan opmeten en waarvan ik foto's mag maken?
Frank.

Alex

Berichtdoor Alex » Do Sep 17, 2009 9:03 pm

Als er tekeningen voor een 4" zijn zul je in Engeland moeten zoeken, ik heb wel links naar 2"en 3" tekeningen en gietstukken. Bedenk dat een ploeg machine op zich al erg groot is, een 4" is dus een kolossaal model wat rond de 800kg zal wegen, reden waar om er vaak voor 3"gekozen wordt. Een echte weegt trouwens 22 ton, en is zo zwaar dat zij niet op de weg kan rijden zonder schade aan het wegdek te veroorzaken.
Hans Heupink in Tilligte is in het bezit van een origineel span van deze machines de enige in ons land. Heel af en toe zoals met de oldtimerdagen in Tilligte ploegen ze er werkelijk mee, een indrukwekkend gezicht. Voor een Foto:
http://www.miniatuurstoom.nl/index.php? ... &Itemid=36
Ik heb nog meer foto's van deze machines gemaakt in 2007 maar omdat mijn site een nieuw foto album heeft staan die niet meer online.
Alex

FrankB

Berichtdoor FrankB » Za Jul 03, 2010 6:58 pm

Hierbij een kleine update van het project. Omdat deze machines in het grootbedrijf vaak in een span van 2 werden gebruikt voor ploegen, dreggen enz. heb ik besloten 2 machines te gaan bouwen (waarmede ik overigens door diverse mensen voor gek ben verklaard, maar dat wist ik al, anders zou ik er zoiezo niet aan beginnen). Lex, waarmee ik het al een aantal keren had gehad over het bouwen van een groter model was zo enhausiast over deze machine dat hij er ook een mee bouwt, we hebben er nu dus 3 in aanbouw. In december heb ik in engeland een set 2"tekeningen besteld. De kwaliteit en de consessies die hierin gedaan zijn hebben ons doen besluiten deze niet te gebruiken voor onze 4"modellen. Gelukkig konden we niet veel later aan een set orginele tekeningen komen, waarmee we aan de slag gegaan zijn. Ook hebben we een dag (detail) foto's gemaakt van 2 echte machines. Inmiddels zijn de voor en achterwielen klaar om te schilderen, schieten de voor assen al aardig op, zijn de rookkasten in aanbouw en zijn er al diverse kleinere delen gemaakt. op http://home.planet.nl/~vand5557/ houd ik een fotoverslag bij van de vorderingen. Frank.

hhogendoorn

Berichtdoor hhogendoorn » Za Jul 03, 2010 7:48 pm

Hierbij een kleine update van het project. Omdat deze machines in het grootbedrijf vaak in een span van 2 werden gebruikt voor ploegen, dreggen enz. heb ik besloten 2 machines te gaan bouwen (waarmede ik overigens door diverse mensen voor gek ben verklaard, maar dat wist ik al, anders zou ik er zoiezo niet aan beginnen). Lex, waarmee ik het al een aantal keren had gehad over het bouwen van een groter model was zo enhausiast over deze machine dat hij er ook een mee bouwt, we hebben er nu dus 3 in aanbouw. In december heb ik in engeland een set 2"tekeningen besteld. De kwaliteit en de consessies die hierin gedaan zijn hebben ons doen besluiten deze niet te gebruiken voor onze 4"modellen. Gelukkig konden we niet veel later aan een set orginele tekeningen komen, waarmee we aan de slag gegaan zijn. Ook hebben we een dag (detail) foto's gemaakt van 2 echte machines. Inmiddels zijn de voor en achterwielen klaar om te schilderen, schieten de voor assen al aardig op, zijn de rookkasten in aanbouw en zijn er al diverse kleinere delen gemaakt. op http://home.planet.nl/~vand5557/ houd ik een fotoverslag bij van de vorderingen. Frank.

Jullie gaan als een speer, vlgs mij wordt er gereden op de laatste zaterdag van augustus !
Succes met de bouw, Hans

FrankB

Bouw update

Berichtdoor FrankB » Za Feb 12, 2011 7:31 pm

We zijn inmiddels een lekker eind op weg met de tanders. Ook de rookkasten zijn op de deurscharnieren en het klinken na gereed om de voor-as eronder te monteren. We houden een bouwverslag bij op http://home.planet.nl/~vand5557/ Je kunt hier ook komen via www.radingspoor.nl Werk van leden, Bouwverslag BB1, of via google "Fowler BB1" Frank.

FrankB

Berichtdoor FrankB » Za Jan 14, 2012 11:47 pm

We hebben onze nieuwe website www.fowlermodels.nl in de lucht. Hier zijn ook weer de laatste vorderingen te zien. Frank.

Terug naar “Stoomwalsen & Trekkers”