Liggende ketel

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Gompy
Contacteer:

Berichtdoor Gompy » za sep 29, 2007 3:23 pm

Wie had het er ook al weer over dat ik teveel en te kleine pijpjes had ?

Afbeelding

En hier zie ik toch aardig wat pijpjes zitten.

Afbeelding

Marc

Berichtdoor Marc » za sep 29, 2007 7:02 pm

Zijn dit stoomketels of warmwaterketels?
Een warmwaterketel is geheel gevuld met water en kan dus in principe op een hoger nivo vlampijpen bevatten.

Als de vlampijpen niet onder water staan zullen de pijpen hoogstwaarschijnlijk verbranden.

Oververhitten doe je niet op de wijze zoals je eerder veronderstelde; de warmte die je op deze manier - via boven water hangende vlampijpen - in die ruimte brengt word overgedragen op het, in de zelfde ruimte aanwezige, water en er zal dus wat meer verdampen. Lokaal zou de stoom rond de pijpen inderdaad oververhit kunnen raken maar in combinatie met de al eerder genoemde slechte warmteoverdracht van een gas zorgt dit ook voor te weinig koeling van de vlampijp.

Mijn idee is dus dat, in ieder geval de bovenste ketel, een warmwaterketel is.

Gompy
Contacteer:

Berichtdoor Gompy » za sep 29, 2007 10:48 pm

Wanneer het een warmwaterketel was, dan zou de hele ketel vol met buisjes zitten, nu zit daar een ruimte boven voor de stoom.
Men noemt dit een Scotch marine steam boiler.

Marc

Berichtdoor Marc » zo sep 30, 2007 2:48 pm

Is inderdaad een schotse ketel :oops:
Dacht te zien dat de pijpen tot helemaal boven aan doorliepen (monitor een beetje donker staan).

Om toch nog even op het ontzinken terug te komen:
Wanneer we messing gaan *ontzinken* blijft er koper over, en wat schets mijn verbazing, koper mag wel weer
Op het moment dat het materiaal gevoelig is voor ontzinking verdwijnt de zink uit de structuur van de legering en hou je inderdaad alleen koper over. Alleen komt er niets in de plaats van het zink - tenzij je het koper weer smelt of op een andere manier verdicht - en hou je dus uiteindelijk een poreuse, brosse, weinig sterke structuur over.

Gompy
Contacteer:

Berichtdoor Gompy » zo sep 30, 2007 3:40 pm

Over 50 a 60 jaar zal er niemand treuren dat er een gaatje in ZIJN keteltje valt, hooguit de nazaten.

Terug naar “(stoom)Ketels”