Waarmee stoomketel solderen

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

steamy

Waarmee stoomketel solderen

Berichtdoor steamy » zo jul 25, 2004 10:11 pm

hallo,

Ik ben van plan een koperen stoomketel te gaan bouwen (niet te groot 1.5 l) maar nu vroeg ik me af hoe en waarmee ik dat het beste kon solderen? (zilver, tin/lood)

mvg

steamy

Rob
Site Admin

Berichtdoor Rob » ma jul 26, 2004 4:57 pm

Beste Steamy,

Een koperen stoomketel kan je het beste solderen met zilver.

Dit is eigenlijk een snel en kort door de bocht antwoord.

Ik weet niet hoe ervaren je bent in het bouwen van ketels maar gezien je vraag ga ik er van uit dat je geen tot weinig ervaring hebt.

Ik zou je dan ook dringend willen adviseren de pagina "Veiligheid" op deze website te bekijken en over te gaan tot de aanschaf van het "Handboek Stoomketels", ook verkrijgbaar via deze site. Ook kan je als beginneling beter een bestaande ketel vanaf tekening bouwen, dit verhoogt de kans op een goede en veilige ketel.

Vriendelijke groet,

Rob :D

Eddy

Berichtdoor Eddy » wo aug 22, 2007 2:26 pm

Van een collega kan ik deze brander overnemen:
http://www.mercateo.com/p/117WZ-4000872 ... ERGER.html

Ik ben nog lang niet toe om een ketel te solderen, maar deze kom ik op mijn weg tegen. Is dit iets om aan te schaffen?

Eddy.

Gompy
Contacteer:

Berichtdoor Gompy » wo aug 22, 2007 11:20 pm

Koop een normale propaanbrander, wel een beetje ruim bemeten, niet zo'n Gamma ding.
Kost je minder zowel aan gasINSTALLATIE als aan de prijs van de gasflesjes.
Tevens kan je overal propaan bekomen terwijl die gasflesje soms nog wel eens problemen geven om die te bekomen.
Laatst gewijzigd door Gompy op do aug 23, 2007 3:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy Wilms

Berichtdoor Roy Wilms » do aug 23, 2007 7:19 am

Krijg je met een propaanbrander wel de vereiste temperatuur in je koper dan? Aangezien koper zeer goed de warmte geleid, zul je toch een flinke brander moeten hebben.

Misschien is het verstandiger, om het solderen aan iemand over te laten, die een goede autogeen-brander heeft.

Roy

Gompy
Contacteer:

Berichtdoor Gompy » do aug 23, 2007 3:01 pm

Ik heb van Sievert de cycloonbrander 19mm en daar zilver- en hardsoldeer ik mijn ketels mee.
De 19mm brander is 3,1 kW, de 25mm zelf 7,7 kW.
Het is wel aan te bevelen om het te solderen opject in een afgeschermde omgeving te plaatsen, bv tussen vuurvaste stenen, om het snelle afkoelen te voorkomen.

Terug naar “(stoom)Ketels”