kleine ketel

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

jacarb

kleine ketel

Berichtdoor jacarb » za mar 31, 2007 10:17 pm

mijn naam is Jacar Brocker ik ben nieuw met stoom..., maar het lijkt me erg leuk om een klein stoom treintje proberen te maken ik heb hier al rond gekeken en ik ben me zeer bewust van het gevaar.
ik wil dus een kleine liggend ketel maken, maar ik weet niet hoe groot die moet worden (zodat je er ook nog iets aan hebt) en ik weet ook niet hoe ik daar een peilklas en een manometer (dat is toch het zelfde als een pressure gauge? ik heb ook op verscheidene engelse sites gekeken) en een safety valve zo klein lijkt me ook niet echt makkelijk... er zal denk ik geen hoge druk op komen en ik moet ook een beetje experimenteren met een motortje.
ik denk dat ik een simpel ontwerp wel begrijp en dat ik dat ook wel kan maken (en natuurlijk test ik het eerst met luchtdruk)

ik zou jullie mening hierover graag willen horen
Jacar

Rob
Site Admin

Berichtdoor Rob » zo apr 01, 2007 11:40 am

Beste Jacar,

Zelf een eenvoudig locomotiefje bouwen is niet zo heel moeilijk. een goed beginnersmodel is bv de "Anita", zie Home > Tekeningen selecteer > Spoor 1 locomotiven > Special Anita. De Anita is een eenvoudig beginnersmodel en in de tekst word duidelijk uitgelegd hoe het te bouwen. De "Home made Dacre" is ook een betrekkelijk eenvoudig model maar duidelijk een stap verder dan de Anita. U zult echter wel een draaibankje en bij voorkeur een freesbankje nodig hebben.
Met vriendelijke groet,
Rob.

jacarb

Berichtdoor jacarb » zo apr 01, 2007 12:30 pm