aanschaffen van frees machine

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

jann
Berichten: 53
Lid geworden op: Za Mar 10, 2007 11:33 am
Locatie: santpoort

aanschaffen van frees machine

Berichtdoor jann » Za Mar 24, 2007 11:46 pm

hallo stoom vrienden ik heb een vraagje ik wil een frees machine gaan kopen maar welk model merk kan ik het beste nemen heb al wat rond gekeken zag wel wat bij herman buitelaar maar die heeft zo veel modelen wie weet ongeveer wat een goede machien is


groetjes jann

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 187
Lid geworden op: Ma Okt 11, 2004 8:46 pm
Locatie: Munnekeburen

Frees

Berichtdoor Frits » Zo Mar 25, 2007 7:35 pm

Hi Jann,

Kies bij voorkeur een machine met een rechthoekige kolom. Dat is stabieler en verstelt prettiger in hoogte dan een ronde zuil. :wink:

Ook de snelheden zijn belangrijk en het wisselen daarvan. Van telkens riemen omleggen krijg je erg zwarte handen en dus gauw genoeg.
Betaal liever iets meer voor een gebruiksvriendelijker systeem. Meestal koop je zo'n frees voor lange tijd. :)

groetjes

Frits
Bouw het perfekt, maar houd het simpel. :D

willemvdm
Berichten: 22
Lid geworden op: Ma Mar 12, 2007 1:34 pm
Locatie: Alphen a/d Rijn

Berichtdoor willemvdm » Di Mar 27, 2007 12:57 pm

Hallo Jann

Ik heb net bij Herman Buitelaar de 280 combi gekocht.
De freeskolom is een HBM20 met toerenregeling en digitale toerental en diepte aanwijzing.
Vooral die toerenregeling is erg nuttig!
Nadeel is wel deat de opname MC2 is en dus dat de grootste spantang voor 12 mm schacht is.
Dus de grootste frees die ik kan gebruiken is 14 mm.
Maar dat is voor modelbouw meestal genoeg.

Groeten Willem
Ruim 20 jaar weinig met stoom gedaan, wil nu weer beginnen

jann
Berichten: 53
Lid geworden op: Za Mar 10, 2007 11:33 am
Locatie: santpoort

Berichtdoor jann » Di Mar 27, 2007 9:27 pm

Hallo Jann

Ik heb net bij Herman Buitelaar de 280 combi gekocht.
De freeskolom is een HBM20 met toerenregeling en digitale toerental en diepte aanwijzing.
Vooral die toerenregeling is erg nuttig!
Nadeel is wel deat de opname MC2 is en dus dat de grootste spantang voor 12 mm schacht is.
Dus de grootste frees die ik kan gebruiken is 14 mm.
Maar dat is voor modelbouw meestal genoeg.

Groeten Willem
oke ja ik wil binnekort ook naar buitelaar gaan
ff kijken wat het allemaal is en kost

jann

Roy Wilms
Berichten: 246
Lid geworden op: Do Mei 04, 2006 12:49 pm
Locatie: Tegelen

Berichtdoor Roy Wilms » Wo Apr 04, 2007 5:25 pm

Jan,

ik heb een opti BF20 van de locloods. Ik ben erg tevreden met het apparaat. Mooi stabiel en nauwkeurig.

En hoezo kun je trouwens bij MK2 geen grotere frezen gebruiken? Ik heb een spantang voor 16mm, en ook een mantelkopfrees van rond 40mm.

Roy

jann
Berichten: 53
Lid geworden op: Za Mar 10, 2007 11:33 am
Locatie: santpoort

Berichtdoor jann » Wo Apr 04, 2007 10:21 pm

ben er nog niet welk type ik koop ga volgende maand ff naar buitelaar kijken wat het voor matriaal is en kijk ik gelijk voor draaibank heb er wel maar vind ik iets te klein is een myford ml 10 die is te koop als ik een nieuwe heb


mvg jann

ArnoldS
Berichten: 89
Lid geworden op: Zo Mei 27, 2007 12:04 pm
Locatie: Amsterdam

Frezen met grotere diameters dan opgegeven

Berichtdoor ArnoldS » Ma Jun 04, 2007 8:43 pm

Hallo Roy (Wilms),

Mag ik even inhaken op je gebruik van grote frezen in de Opti BF20 Vario van Optimum. De verleiding is natuurlijk erg groot om een dergelijke mantelkopfrees van 40mm te gebruiken maar ik ben bang dat als je dit echt doet de motor naar z'n grootje helpt.
Héél stiekum heeft Optimum de motor onlangs (jaar geleden ongeveer) verzwaard van 600W naar 850W. Dat was niet zonder reden. Gebruikers wilden toch zwaarder frezen dan de Opti BF20 Vario motor aankon en de ene na de andere motor of regelelektronica verbrandde. Het vergelijkbare model van Herman Buitelaar kent ook deze problemen en HBM heeft daartoe een stapeltje regelprinten op de plank liggen.
Het ligt niet aan de machine maar meer aan de gebruiker die de machine werkelijk tot het uiterste belasten wil. Mag ik je tot slot dan ook nog even waarschuwen om bijvoorbeeld met een kotterkopje onregelmatige werkstukken te frezen (kotteren kan wel). De elektronica regelt koppel bij op de motor als de kotterbeitel zwaarder wordt belast, echter bij 'geen vlees' voor de beitel neemt de snelheid toe en remt de elektronica de motor weer af. Ben je met je kotterkopje dus aan het frezen dan kan de elektronica de wisselende belasting 'niet bijhouden' en verbrandt simpelgezegd.
Doe je voordeel ermee en spaar je mooie Opti BF20 Vario door deze niet tot uitersten te belasten.

Vriendelijke groeten,
Arnold

Lowlands Loco Works
Berichten: 23
Lid geworden op: Za Mar 26, 2011 10:19 am
Locatie: Almere

PX-20 Vario MC2 Kotterkop vraagje

Berichtdoor Lowlands Loco Works » Ma Mei 30, 2011 12:36 pm

Ik heb in januari 2011 een PX-20 vario met lang bed en langsvoeding aangeschaft.
Heeft iemand een tip waar ik het beste en wat voor Kotterkopje ik kan aanschaffen??

André

Ed
Berichten: 57
Lid geworden op: Di Jan 06, 2009 8:17 pm

Berichtdoor Ed » Ma Mei 30, 2011 4:28 pm

Neem een Wohlhaupter, er is geen betere.
Zoeken op eBay.de

Mvg.

Ed

Lowlands Loco Works
Berichten: 23
Lid geworden op: Za Mar 26, 2011 10:19 am
Locatie: Almere

Re: aanschaffen van frees machine/kotterkopje MC2

Berichtdoor Lowlands Loco Works » Di Jul 08, 2014 3:04 pm

Beetje laat maar hier ben ik weer.
ik heb een leuk kotterkopje op het oog... Dat spul van wolhaupter schijnt niet meer gemaakt te worden.

Hogetex heeft een leuk setje denk ik,

http://www.hogetex.com/kotterkopset-30m ... itels.html

Ik denk dat ik voor deze set ga....
André
If it's a Boeing, I ain't going :)

Lowlands Loco Works
Berichten: 23
Lid geworden op: Za Mar 26, 2011 10:19 am
Locatie: Almere

Re: aanschaffen van frees machine /mijn PX20 Vario Ervaring

Berichtdoor Lowlands Loco Works » Di Jul 08, 2014 3:10 pm

Nog ff dit..

Ik had het zelfde soort probleem met mijn PX20.

Vorig jaar, ongeveer 2 maanden niet met de machine gewerkt.
Ik start hem op om ff warm te draaien en whammo, stoppen er ut en de motor stonk verschrikkelijk.
Ik bellen met VDH en die vertelde mij dat er kortsluiting was ontstaan in de koolborstels?
Ik kreeg het aanbod om tegen een hele redelijke prijs een nieuwe motor op te halen en een telefoonnummer van iemand die verstand had om die regel print goed af te stellen.
Het probleem was dat dit ,af fabriek niet goed gedaan schijnt te worden.

ik heb het accelereren van de motor iets langzamer ingesteld.
tot nu toe, een jaar later geen problemen, ook bij langer gebruik( 2-3 uur)
If it's a Boeing, I ain't going :)


Terug naar “(stoom)Ketels”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron