Keteltoebehoren?

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Joey

Keteltoebehoren?

Berichtdoor Joey » do dec 21, 2006 8:53 pm

Hallo,

Ik ben mijn eigen stoommachine aan het bouwen (ik heb ook een topic over de cilinder)

Nou heb ik van John33 te horen gekregen dat ik een Manometer/drukmeter het beste bij Rob Sauerbier te kopen.

Nu moet ik eigelijk ook een peilglas hebben. Omdat ik een staande ketel aan het bouwen ben wil ik graag weten watvoor opties ik heb. De ketel zelf kom in een buis die op de onderkant na alles afsluit (natuurlijk komen er wel een paar gaten doorheen voor bv. de Manometer (zodat ik die aan de buitenkant heb wel zo handig) de buis voor het stoom en evt. een buis voor aanvoer van "vers" water. (het overdruk ventiel laat ik in de buis)

Ik Dacht zelf om 2 gaten in de ketel te boren (boven en onder 1) een buis door de buitenwand buiten de gehele ketel te brengen. en dan met koppelstukken een stuk acrylaatbuis of evt glazen buis ertussen te zetten. Hierdoor heb ik altijd een transparante peilglas, en kan ik zonder veel moeite (ja 2 gaatjes boren) over evt. de gehele lengte van de ketel een peilglas maken.

Als iemand opties heeft, of tips wil ik het graag weten. Ik wil de cilinder in de 1ste week van Januarie draaiende hebben op perslucht. Maar als dat al lukt op stoom lijkt me dat natuurlijk helemaal mooi!

Alex
Contacteer:

Berichtdoor Alex » za dec 23, 2006 11:46 pm

Hoi Joey
Kun je ook uitleggen wat voor buis je om de ketel wilt zetten en waarom? Zorg er wel voor dat de veiligheden vrij kunnen afblazen.
Acrylaat is zover mij bekend ongeschikt als peilglas om dat het niet hittebestndig is al zullen er misschien speciale soorten zijn. Peilglazen worden gemaakt van glas en horen een omhulsel te hebben dat beschermt tegen b.v. stuk stoten, zeker als je bij een evenement stoomt is dit verplicht, denk aan omstanders. Het peilglasarmatuur kun je wel met aansluitbuizen een stukje van de ketel af monteren. Iets dergelijks gebeurt ook bij mijn wals omdat ik om een tussenas heen moet.
Groeten Alex

Joey

Berichtdoor Joey » zo dec 24, 2006 12:23 am

Er komt een buis omheen zodat de ketel los hangt, zodat de vlammen door de ketel heen gaan en eromheen. Tevens zodat de wateraanvoer leiding voorverwarmt kan worden (wikkel ik om de ketel heen 1 x)

Het peilglas heb ik al wat voor, een stuk glazen buis 8mm doorsnede uit het lab. Een Manometer heb ik ook al van 0-4 bar, het enige wat ik nu nog moet is een hoofdstoom afsluiter en een overdruk ventiel.

Tevens komt er een buis om de ketel heen omdat die bekleed word met latjes hout, hierdoor wil ik de ketel een oud (er) uiterlijk geven (wat mij erg mooi lijkt)

Terug naar “(stoom)Ketels”