Met wie kan ik eens babbelen over stoomketels (ik heb er een nodig)

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

ron1043

Met wie kan ik eens babbelen over stoomketels (ik heb er een nodig)

Berichtdoor ron1043 » do dec 29, 2016 4:47 pm

Beste stoom-o-fielen,
Ik ben helemaal nieuw op dit forum en, hoewel technisch onderlegd en een warm hart voor stoom, heb eigenlijk NUL ervaring met dit fenomeen. Maar al googlend leek mij dit forum een goede plaats om verder te komen met mijn vraag.
En wat is mijn vraag....
Ik wil graag een stoomfluit bedienen op echte stoom en dat gezegd hebbende stap ik al feitelijk jullie wereld binnen.
Ik moet dus op een of andere manier stoom opwekken en zover mijn kennis gaat heb ik niet al te veel druk nodig voor een of twee (kleine) stoomfluiten. Ik heb op youtube een filmpje gezien van iemand die al bij 15 psi (circa 1,3 bar?) een prima druk had voor een stoomfluit. (correct me if I am wrong).
De ketel moet wel enige capaciteit hebben want moet wel een tijdje op druk kunnen blijven dus ik denk dat dit dan al een flink keteltje wordt, misschien wel 10-20 liter??
het geheel zou met een gas brander op temperatuur kunnen worden gebracht.
Ik heb honderd vragen....
veiligheid, keuring, hoe controleer je druk (laag houden), hoe vul je zoiets bij...zijn er standaard ontwerpen, is er iemand die voor geld en goede woorden zoiets kan bouwen...
Kortom ik zou graag een keer met een doorgewinterd stoom-bouwer willen praten, liefst iemand die in de buurt van Utrecht woont. Als die persoon een uurtje voor me vrij zou willen maken dan kom ik graag langs met iets lekkers bij de koffie :-) (nu wordt ik wel heel vrijpostig he....)
Ik hoop dat er mensen zijn die me verder willen helpen
Met vriendelijke groet,
Ron

john

Re: Met wie kan ik eens babbelen over stoomketels (ik heb er een nodig)

Berichtdoor john » za dec 31, 2016 12:24 pm

Beste Ron,

Stoom fluiten zijn er in diverse soorten en maten, om enigszins aan een antwoord op je vragen te geven zou het makkelijk zijn als we weten met welk soort stoom fluiten we te maken hebben.

Daarnaast werkt niet elke fluit op elke druk, een fluit voor een ketel die nominaal op 8 bar draait zal daar denk ik ook voor ontworpen zijn, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Een en ander hangt af van de grootte van de fluit en hoe lang je deze wil kosten gillen, zullen de buren leuk vinden :lol:
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Gep Engler
Contacteer:

Berichtdoor Gep Engler » za dec 31, 2016 7:08 pm

Hallo Ron,

Als je dat nog niet hebt gedaan, bestudeer dan eerst eens alles wat er op deze site staat onder de TAB "Veiligheid".
Zowel het hele verhaal dat dan verschijnt, als de onderwerpen die je daar rechts op de pagina ziet (witte tekst op rode achtergrond).
Dat "Handboek Modelstoomketels" waarnaar wordt verwezen, is te bestellen via de TAB "Tekeningen bestellen => Ketels => Handboek Modelstoomketels of direct:
http://www.onderstoom.nl/website/shop/h ... oomketels/
Waarschijnlijk heb je daarna nog meer vragen(!), maar dan heb je in elk geval al wat huiswerk gemaakt.

Tevens maak ik gebruik van deze gelegenheid om zowel alle leden van de Stoomgroep als de overige gebruikers van dit forum (waarom zijn die geen lid?) voor straks een goed uiteinde van het jaar te wensen, en vanaf morgen een heel voorspoedig 2017!

Met vriendelijke groet en succes ermee!
Gep

Stoomsnor

Berichtdoor Stoomsnor » vr jan 06, 2017 6:50 pm

Hallo Ron!
Leuke vraag heb je gesteld! Ik woon in de buurt van Utrecht in Maarssen en je bent van harte welkom! Je kunt mij even bellen voor een afspraak, 06-10037798

Terug naar “(stoom)Ketels”