Stoomketel: verzoek om hulp.

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

monsterdiesel

Stoomketel: verzoek om hulp.

Berichtdoor monsterdiesel » vr sep 23, 2016 5:08 pm

Beste mede bouwers, knutselaars, kunstenaars, professoren maar bovenal allen vakmensen,

Gelijk maar met de deur in huis :

Wie o wie....

Zou mij kunnen helpen of wil voor mij een stoomketel bouwen voor een 7 1/4 inch locomotief?

De tekeningen zijn aanwezig, van ons aller geliefde jj van rooien, Nederlandse tekeningen van nvm.

De locomotief is 23023 of ssn, Bauwreihe 23.
Het ding is nagenoeg klaar, op wat dingetjes na, maar deze trein zoekt een ketel.

De ketel kan zowel uit staal als uit koper gebouwd worden, ik stel er wel als eis aan dat ze gekeurd moet kunnen worden, ik wil later uiteraard rijden met die trein.

Zo een ketel is groot, en mag gerust gezegd, ook gevaarlijk. Deze oproep is dus wel voor de wat ervarener bouwers....

Ik zelf heb de knowhow niet. Ik ben fijnmechanisch zeer sterk en heb grote en ingewikkelde projecten voltooid. Van ketels weet ik niks, ik heb enkele kleintjes afgebouwd maar nooit zelf gebouwd, en zeker niet zo een grote. Door de regeltjes zie je het bos niet meer: materiaal keuze, lasmethode, verantwoording, keur, etcetera

Graag alles aanbieden! Kun je mooi werk laten zien en heb je er zin in, laat iets van je horen.

Mvg benjamin

john

Re: Stoomketel: verzoek om hulp.

Berichtdoor john » di sep 27, 2016 5:54 pm

Een goedgekeurde tekening is de basis om mee te beginnen, dus daar zou ik eerst naar gaan zoeken.

Ik weet dat Marc Verhellen gaan de stoom groep Turnhout een RVS ketel op zijn 7,25 23er heeft liggen.
Wellicht kun je hem via via benaderen om aan die tekening te komen.
Een dergelijke ketel valt onder Lloyd s keuring, dus ik zou er niet te licht tegenaan kijken.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

monsterdiesel

Berichtdoor monsterdiesel » di sep 27, 2016 11:23 pm

John,

Ik heb de originele tekeningen van de nvm, Jan van rooijen. Onlangs sprak ik weer een andere keurmeester, en volgens hem zijn die tekeningen ok, mits een en ander wordt herberekend voor 7,25 inch.

Ik heb ondertussen een paar offertes laten maken in Engeland, maar daar hangen bedragen aan die alang niks meer met hobby te maken hebben.... Je kan er bijna een extra hypotheek voor nemen!

Dus John, heel erg bedankt voor de tip! Ik ga deze man zeker benaderen over deze kwestie, en als hij net zo'n 23er heeft, wil ik nog wel een paar dingen zien.

Hoe dan ook komt het goed.

Mvg benjamin

john

Berichtdoor john » wo sep 28, 2016 9:39 pm

Benjamin,
De tekening van j. j. van Rooy en is voor een 3,5 inch locomotief ketel in Roodkoper uitgevoerd.
Die kun je niet even omschalen naar 7,25 inch denk ik.

Maar een andere vraag is, wil je een koperen of een stalen ketel?
Koper kan, maar dan is de werkdruk maximaal 6 bar, en qua kosten....... Loopt dit behoorlijk op want je hebt heel wat koper plaat/buis + zilver nodig om deze in elkaar te solderen.

Staal is een heel goede optie, maar dan zal de ketel opnieuw getekend moeten worden ivm Las werkzaamheden.
Tevens dien je gecertificeerd staal te gebruiken en moet het laswerk door een gecertificeerd lasser gedaan worden.
Je werkdruk kan dan wel omhoog naar 8 bar, maar of de keuring dan nog door de stoom groep gedaan kan worden betwijfel ik, hert ius een goede ketel.
Bereid je voor op een uitgave van zeker enkele duizenden euro's, misschien zelfs meer.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Terug naar “(stoom)Ketels”