Welke staal soort te gebruiken voor een ketel

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Daantje

Welke staal soort te gebruiken voor een ketel

Berichtdoor Daantje » do jan 28, 2016 8:16 pm

Ik wil nu een gecertificeerde plaat kopen daar mijn ketel uit gaan maken . Ik kan mijn buitenmantel laten walsen en vervolgen met een lengte las door een robot en de rest aan de plaat gaat mijn vuurkist gemaakt worden (op elk onderdeel kan de stempel geplaats worden en maar 1 certificaat nodig) wil minimaal een plaat van 10 mm gebruiken Wat voor certificaat moet er bij zitten. en wat voor type staal moet dat zijn. en waar kan ik koperen pijpjes kopen met certificaat of is dat niet verplicht (het staal kan ik via mijn werk bestellen ) met een vriendelijke prijsje . En wat voor soort onderzoek moet er op uitgevoerd worden ? Magnetische of runtge foto of sonar? En hoeveel % wat ik weet is 10% van de lassen moeten onderzocht worden.
Vriendelijk dank voor het meedenken

Daantje

Re: Welke staal soort te gebruiken voor een ketel

Berichtdoor Daantje » do jan 28, 2016 10:32 pm

Dit is de eerste schets van de ketel de vuurkist wil ik gaan zetten. Zodat ik zo minmogelijk lassen heb
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

john

Berichtdoor john » za jan 30, 2016 6:33 pm

Heb je het handboek modelstoomketels ?
Aan je tekening te zien niet denk ik.
Het is leuk bedacht maar je rooster ligt praktisch gelijk met de ronde ketel, ofwel, je kunt geen vuurdikte opbouwen want dan liggen de kolen tegen de onderste rijen vlampijpen aan.
scherpe hoeken zijn nooit goed... altijd afrondingen gebruiken, minimaal is R= pLaatdikte
Dan de wanddikte...... veels te dik 10mm wanddikte is echt overkill, je stookt je een breuk om de warmte van het vuur naar het water te krijgen.
Constructie, leuk getekend, maar in werkelijkheid volgens mij niet haalbaar om alles van binnen netjes te lassen omdat je er gewoonweg niet bij kunt.
Ook de steuning van de wanden zet ik mijn vraagtekens bij, aangezien dit alleen maar een achter aanzicht is is het lastig te beoordelen, maar als je als steuning massieve strips zijn dan is het huidige ontwerp niet goed.
De gevormde stoom kan aan de onder-zijkant links en rechts niet weg en kan voor oververhitting van de plaatdelen zorgen.
Ook de brugsteunen bovenop dienen geperforeerd te zijn om zo een goede circulatie te waarborgen.

Even googelen en je hebt een idee wat ik bedoel:
Afbeelding
Hier een koperen ketel vanaf het stookfront gezien, zie je de ankers waarmee de binnenvuurkist aan de buitenketel zit, het water heeft alle ruimte om te circuleren en al het vuur is omgeven door water.
Afbeelding
hier een CAD tekening waar hetzelfde goed zichtbaar is.
Door goed met klinknagels of lasproppen te werken kun je de wanddikte fors verminderen.
Met de juiste formules kun je de minimale wanddikte gewoon uit rekenen.
Dit ontwerp zal waarschijnlijk direct afgekeurd worden door de SVS veiligheids commissie.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Daantje

Berichtdoor Daantje » za jan 30, 2016 8:26 pm

Hier nog zij aanzichten wil het van P290 GH maken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Daantje

Berichtdoor Daantje » za jan 30, 2016 8:27 pm

Door het verkleinen is de kwaliteit verslechert

Daantje

Berichtdoor Daantje » za jan 30, 2016 8:29 pm

De vlampijpjes wil ik van koper gaan maken

john

Berichtdoor john » zo jan 31, 2016 11:14 am

Kijk, al een heel stuk duidelijker.
Dit lijkt er al aardig op, ik zou zeggen, stuur de tekening op naar de rekenmeester gaan de SVS en wacht de reactie af.
Vermeld alle gegevens die je hebt (VO, inhoud, materiaal etc) .
Het kan circa 4weken duren voordat je reactie terug hebt van de rekenmeester.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Terug naar “(stoom)Ketels”