Ketel reinigen na het zuren

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

johntw

Ketel reinigen na het zuren

Berichtdoor johntw » wo jan 13, 2016 3:48 pm

Moet je na het zuren van een zilver gesoldeerde ketel ,het (verdunde) accuzuur nog neutraliseren?
Is reinigen met veel water voldoende.
Ik weet dat je met accuzuur vervuilde accuklemmen reinig door ze,in de met soda gemengd water te hangen ,daar komen de klemmen weer brandschoon uit te voorschijn.
Want blijft accuzuur niet achter in de materiaalporieen of kiertjes?

pfb

Re: Ketel reinigen na het zuren

Berichtdoor pfb » do jan 14, 2016 8:04 pm

Moi John,
Zeker kun je de ketel schoonspoelen met sodawater, maar een keer of 4 á 5 met leidingwater is naar mijn idee ook voldoende. Alleen bij het opstoken zal de ketel nog een aantal keren 'pruimen'. Het vuile rommeltje gaat dan na een paar keer uit de ketel. Vaak opstoken, dus.
Groet, Peter

FelixB

Re: Ketel reinigen na het zuren

Berichtdoor FelixB » zo sep 11, 2016 7:36 pm

Hallo allemaal,

Ik ben enige tijd bezig met solderen van mijn eerste koperen stoomketel, en merk na solderen met zilver en spoelen in verdund zwavelzuur dat de vers gesoldeerde verbinding mooi schoon en glanzend uit het zuurbad komt maar oudere steeds doffer, matter en witter worden. Is dit normaal of juist niet goed? Moet de ketel soms nog op een andere ketel schoongemaakt worden?

Dank,
Vriendelijke groeten,
Felix

Terug naar “(stoom)Ketels”