Safety afstellen

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Daantje

Safety afstellen

Berichtdoor Daantje » di dec 29, 2015 8:01 pm

Goeie avond daar ben ik weer ik heb 2 safety's die wil ik monteren op mijn stoom ketel maar nu mijn vraag .
Hoe moet ik ze afstellen. Mijn werkdruk is 6 bar moet er 10% boven zitten dus 6.6 bar maar moet ik de 2de safety ook op 6.6 bar afstellen of moet ik die hoger zetten? 1 safety is 3/4 en andere safety is 1/2 wie heeft er goed advies voor mij. Mijn idee was 1/2 op 6.6 bar te zetten en 3/4 op 7 bar afstellen zodat ik niet gelijk teveel stoom verlies heb . Heb een cat 1 ketel maar bouw volgens cat 2 regelgeving

En een gelukkig nieuwjaar iedereen

Daantje

Re: Safety afstellen

Berichtdoor Daantje » di dec 29, 2015 8:07 pm

Dit zijn ze
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

john

Berichtdoor john » wo dec 30, 2015 11:01 pm

Een goede vraag,
Ik ben zelf niet echt thuis in de regels in categorie 2, dus eerst een wedervraag:
Waarom moet een veiligheid 10% boven de maximum keterldruk afgesteld worden in plaats van exact op de maximum druk?
Het komt namelijk op mij over dat op deze manier de ketel continue 10% overbelast wordt.

Ik heb mijn veiligheden afgesteld op 6 bar en op 6,2 bar (bij benadering).
In ieder geval gaat de eerste op 6 er uit en de tweede net iets later.
Het lijkt mij dat met de manometer op "de rooie" de veiligheid er elk moment uit kan komen, en niet pas 0,6 bar later zoals in je voorbeeld gesteld.

Maar goed, een bericht naar je ketel inspecteur moiet een sluitend antwoord geven.
Vraag het anders eens na bij de stoonwalsenclub, als ik het goed gezien heb geen jhe daar ook lid van, via facebook.

Laat het aub weten hier, dat is voor de bouwers hier ook bruikbare informatie.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

john

Berichtdoor john » wo dec 30, 2015 11:04 pm

Nog een aanvulling,
Als deze 10% regel doorgetrokken wordt dan zou bij 8 bar de 1ste op 8,8 bar er uit gaan, bijna 1 bar boven de maximaal toegestane druk, en dat lijkt mij verre van logisch.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

john

Berichtdoor john » wo dec 30, 2015 11:14 pm

Trouwens, het stoom verlies is maar relatief.
De veiligheidsklep mag geen grote drukval hebben, kleiner dan 1 bar geniet de voorkeur.
De klep zal dus sluiten als de minimale afblaasdruk bereikt is.
In de praktijk zal de 2de klep er nauwelijks uit gaan tenzij je een enorm vuur hebt en laag water waardoor de stroomproductie hoog is.
Dus het stoom verlies is relatief, hert teveel aan stoom MOET de ketel uit, grootste klep geeft grote afvoer in korte tijd, kleinere klep geeft mindere afvoer over langere tijd, maar het teveel aan stoom MOET er uit, ongeacht de grootte van de klep.
In de ketel berekening moet de minimale doorlaat van de veiligheden vermeld staan dus daar moiet je van uit kunnen gaan, groter is goed, kleiner is niet goed.

Ziggy

Berichtdoor Ziggy » wo dec 30, 2015 11:30 pm

Nou, ik weet, dat de maximale werkdruk in dit geval 6 barg is.
De eerste veiligheid moet op 5.9 barg openen. de tweede mag 0,2 (misschien ook 0,3 barg hoger
) openen. Maar tijdens de stoomproef mag de duk in de ketel maximaal 10% op lopen. Dus in dit geval mag de manometer niet meer dan 6.6 barg aan wijzen. Beide veiligheden zijn dan open, en de druk mag echt niet oplopen, bij goed vuur.

Dus de gehele discussie begrijp ik niet hele maal!!!

Ziggy

john

Berichtdoor john » do dec 31, 2015 9:29 am

Ziggy, daar zat ik ook al aan te denken, wellicht een denkfout van Daniel.
Inderdaad, de druk mag bij een fel brandend vuur en geopende veiligheden niet meer dan 10% oplopen.

En niet zoals hij in zijn openingsbericht stelt, dat veiligheid 1 bij 6,6 bar pas open mag gaan.

Daantje

Berichtdoor Daantje » vr jan 01, 2016 9:17 am

Ik ben weer wat wijzer geworden dankuwel voor uw reacties

Rene Witteman

Berichtdoor Rene Witteman » za jan 02, 2016 9:41 pm

Let op de veiligheden mogen max. 10 % oplopen met een goed brandend vuur EN MET DE BLAZER VOL OPEN!
E.e.a. kun je terug lezen in het veiligheidsdeel van de home page.

groet rene

Terug naar “(stoom)Ketels”