Opa's stoommachine en ketel

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Jan-Willem Arnold

Opa's stoommachine en ketel

Berichtdoor Jan-Willem Arnold » di mar 03, 2015 1:31 pm

Hallo,

Mag ik jullie kennis gebruiken om een aantal vragen te stellen over de stoommachine die ooit in een ver verleden door mijn opa (Harry Wijnhoff) is gebouwd?

Het is een zelfbouwproject. Het exacte bouwjaar is onbekend. Zeker is de machine van na de tweede wereldoorlog, waarschijnlijker uit de jaren vijftig tot de eerste helft jaren zestig. De machine is opgebouwd uit allerhande delen voorhanden metaal. Het is een mooi stuk handwerk voor die tijd, erg geschikt als demo-model en werkelijk schitterend voor ons toen we kind waren.

Er zit een losse ketel bij die is ondergebracht in een behuizing van aluminium. De ketel is voor het laatst 15 jaar geleden in bedrijf geweest.

Opa was een erg degelijk constructeur. Maar na 60 jaar....Getest is er nooit, althans voor zover mijn kennis reikt: zeker niet na 1970.
De vraag vanochtend om de machine te demonstreren met een groep basisschoolleerlingen eromheen heb ik nadrukkelijk afgehouden.

De ketel:
- inhoud 4,7 liter (gemeten door gewichtsverschil helemaal vol - helemaal leeg).
- max werkdruk 1,5 atmosfeer (aldus opschrift op de behuizing). De machine heeft iets minder dan 1 ato nodig om op gang te komen.
- wordt gestookt met een open vlam (gas, benzine) direct onder tegen de ketel.
- lijkt gelast, geen koper maar een ijzerhoudend metaal - want heel lichte roest. Geen merkaanduiding of zoiets.
- de drukslang lijkt me van natuurrubber en heeft zo te zien zijn tijd wel gehad.
- - de ketel is ingeklemd in twee metalen banden, met een opvulmateriaal dat veel weg heeft van asbest.

Tsja en nu. Is het asbest? Is de ketel te testen, veilig te gebruiken na een test? Hoe kom ik aan drukslang? Of toch een andere ketel? Of heeft alles ook een einde?

Wat is jullie mening?

groet,

Jan-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

baggeraar

Re: Opa's stoommachine en ketel

Berichtdoor baggeraar » ma mar 23, 2015 3:42 pm

Elke ketel is in gebruik te nemen NA een visuele controle EN een persing.
Geen idee hoe de wanddikte is.
Je zou de ketel helemaal kunnen vullen (nagenoeg geen bel lucht er meer in) en dan met een kleine pomp zachtjes meer water er in pompen.
Je ziet ten eerste wanneer de veiligheid open gaat (maar omdat er een rode streep al op de manometer staat zal dat bij 1.5 zijn)
Laat dan de ketel van druk lopen en haal de veiligheid er uit.
draai in dat gat een plug.
vul de ketel verder op en pomp water erbij tot 3 bar.
Heb je geen pomp neem gewoon de waterdruk , bij 3 bar afsluiter op de ketel sluiten.
Zet de ketel niet in de zon (anders loopt de druk op), ga koffie zetten en drinken.
Kijk daarna of de manometer hetzelfde staat als voor de koffie.
Zo ja is de ketel ok, zo nee zoek waar het nat is, verhelp dat (nieuw teflontape aan schroefdraad of plaats een afsluiter als het via de pomp lijkt weg te lekken.)
Als je lekkage hebt op een lasnaad moet je dat als het kan repareren anders is het klaar over.

Asbest?? zou best kunnen.
Haal alle ketelomkastingen en appendages die in de weg kunnen zitten er af (sluit wel alle gaten in de ketel), maar kom niet aan het asbest.

Neem een cementkuip met een vuilzak er in plaats daarin de ketel en schroef de beugels los.
Maak als het kan de asbest nat met een plantenspuit, draag een masker en weggooi overal etc en werk schoon en kalm.
Knoei niet en maak geen stof.
Als de ketel schoon is ben je klaar.
Zit de asbest in de laag roest zal je met een borstel aan de gang moeten.
Houdt alles vochtig (niet nat want ook dat water zal je moeten afvoeren als asbesthoudend).

Succes
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Terug naar “(stoom)Ketels”