solderen of lassen

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

vincent de groot

solderen of lassen

Berichtdoor vincent de groot » ma jul 21, 2014 4:12 pm

Goede middag,

even een vraag wat nog niet heb kunnen vinden.
nou snap ik dat materiaal voor een ketel een cert, moet hebben.
hoe zit dat met de soldeer of las naad.
moet die ook gecert, worden?

john

Re: solderen of lassen

Berichtdoor john » ma jul 21, 2014 5:27 pm

Dit ligt aan een aantal zaken:
- materiaal van de ketel(1)
- waterinhoud van de ketel(2)
- werkdruk van de ketel(3)

1: materiaal: Roodkoper behoeft in principe geen gecertificeerd materiaal te zijn.
Roodkoper kun je solderen (zilver soldeer minimaal 40% zilver) maar ook (laten) TIG lassen.
Staal en Roestvast staal dienen wel van een materiaal certificaat voorzien te zijn, deze materialen uitsluitend
lassen (laten doen) met de daarvoor bedoelde electroden/lastoevoeg materiaal.

2: samenhangend aan punt 1 hangen eigenlijk ook punt 2 (waterinhoud) en 3 (druk).
Volgens de huidige PED richtlijn zijn ketels tot 2 liter in principe keuringsvrij, ongeacht de werkdruk.
Maar ook de werkdruk is een waarde die van belang is in het geheel, roodkoper mag bijvoorbeeld tot maximaal 6
bar worden belast, staal en RVS mogen meer hebben, eea afhankelijk van werkdruk en waterinhoud.

Om kort te zijn, een stoomketel heeft voor de huidige PED GEEN certificaat/keuring nodig tot en met 2 liter waterinhoud, ongeacht deze gesoldeerd of gelast is.
Men gaat uit van eigen vakmanschap !!!!
Ga je boven de 2 liter zitten maar tot 3 bar dan mag je ook nog steeds zelf je ketel in elkaar lassen cq solderen waarbij je wel een verklaring van vakmanschap moet overleggen bij het gebruik van de ketel in een publieke omgeving.
Boven de 3 bar dien je een ontwerp tekening te overleggen aan of, veiligheids commissie van de samenwerkende stoomgroepen, of aan Lloyds register.
Beide organisaties gaan over veiligheid en keuren alleen gaan de samenwerkende stoomgroepen volgens mij maar tot 6 bar en gaat Lloyds verder daar in met de bijbehorende kosten.

Het laswerk aan ketels boven 3 bar in staal of RVS dient door een gecertificeerde lasser uitgevoerd te worden !!!
Je zal de ketel ook niet in 1 keer mogen laten lassen, per stage (binnenvuurkist, vlampijpen) dien je de ketel ter inspectie te overleggen zodat de laskwaliteit gezien kan worden van binnen en van buiten.
Dit geld voor de samenwerkende stoomgroepen als voor Lloys register.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

vincent de groot

Berichtdoor vincent de groot » ma jul 21, 2014 9:00 pm

wow wat een verhaal maar erg duidelijk THX.

oke dus mijn ketel tot de 3 bar met cert matriaal van meer dan 2 liter kan ik dus door een bevriende foto lasser laten lassen. no worry

maar als ik boven de 3 bar kom moet ik de lassen laten na kijken de stoomgroep of Lloyds.
en is dat dan een kijken of de las er mooi uit ziet punt of ook foto controle ?

john

Berichtdoor john » ma jul 21, 2014 10:04 pm

Het zal volgens mij gaan om een visuele inspectie.

Mag ik vragen wat je van plan bent?
Qua ketel, inhoud, verwarmd oppervlak, druk ?

Want wellicht is een stalen ketel wel totale overkill voor je project.
Maar misschien eerst maar eens een goed lopende machine hebben, en daarna eens kijken wat er verder bij moet komen?
Tipje van de sluier:
Afsluiters, ketel appendages zoals peilglas arnaturen, voedings klepkasten, veiligheids kleppen.
Aanjager, voedingspompen, smeertoestel.....

In een stoominstallatie is de machine slechts ongeveer 30% van het totale werk.
Er gaat veel tijd zitten in al die "kleine" klusjes om het geheel af te maken.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

vincent de groot

Berichtdoor vincent de groot » ma jul 21, 2014 10:18 pm

het idee is om een track steam tractor te gaan maken.
en het formaat is zo lang ik hem maar in een aanhanger krijg.
ik het buis liggen van 300 dia met een wand dikte van 4 mm .
mooi maatje dacht ik zo en dan daarom hen de rest bouwen.
niet een replica of zo gewoon met het matriaal wat ik heb liggen of kan krijgen.
afsluiters heb ik ook liggen peilglas zal ik moeten maken

john

Berichtdoor john » di jul 22, 2014 12:58 pm

Is dat H2 staal van die buis ? en heb je daar de bijbehorende paieren van ?

Het lijkt me dat dit een flink model gaat worden, misschien iets te groot en te veel voor je aangezien je eerder hebt gemeld dat je "geen reet" verstand van stoom hebt.

Maar niets staat je in de weg om het te gaan doen.

4mm lijkt me wat aan de dunne kant, klinkt raar maar zo is het.
Je hebt zeker 1mm nodig voor de corrosie toeslag, dan houd je nog 3mm over.

Je werkdruk zal boven de 3 bar komen te liggen bij een dergelijk model, dus zal je een ketel tekening moeten maken en indienen bij de veiligheids commissie.
Daarop dien je de benodigde aanzichten en te gebruiken materialen aan te geven.

Ik neem aan dat je een liggende ketel gaat maken, een zogenaamde locomotief ketel zoals op deze afbeelding:
Afbeelding

Dan krijg je dus een dubbelwandige ketel waar de machine op gemonteerd wordt, ik wil niet je idee afkraken maar een dergelijke grote machine vereist nogal wat kennis van zaken met betrekking tot ketel- en machinebouw.

Ook de machine zal je zelf moeten ontwerpen, compleet met omkeer inrichting, regulateur, injecteur, voedingspomp.
Allemaal zaken waar je nog geen kaas van hebt gegeten.

Nogmaals, een ambitieus idee, maar de kans van slagen acht ik erg klein omdat je nog geen idee hebt waar je aan begint.

vincent de groot

Berichtdoor vincent de groot » di jul 22, 2014 2:58 pm

Hoi john,

ja dat heb ik inderdaad gezeg en ik ga niet zeggen dat ik weet waar ik aan begin maar die opmerking is van 3 jaar terug.
onder tussen een hoop gelezen maar niet heel veel tijd er in kunnen stoppen .
maar nu wat ruimte gekregen en wat doe je dan je gaat er voor.

vraagje hoezo een dubbele wand en niet de ketel op een chassis.

Ik heb ook dikwandige pijp liggen 10 of 12 mm geloof ik allemaal met cert.
matriaal kwaliteit weet ik niet uit mijn hoofd maar over van een gas instalatie dus denk wel dat dat er mee door kan.

john

Berichtdoor john » di jul 22, 2014 5:28 pm

Blijkbaar nog niet genoeg gelezen.... ha ha, geintje.

Ik bedoel met een dubbelwandige ketel dat het vuur volledig is omgeven door water.
zie afbeelding:
Afbeelding

Ik verwacht dat je een dergelijke ketel wil gaan gebruiken voor je model.
Ik heb geen idee of gasbuis dezelfde eigenschappen heeft als H2 staalplaat/buis voor stoomketels ????

In elk geval is het zeker een apart model dat de nodige aandacht zal trekken.

Voordat je begint met de ketel zou ik echt eens een keer met iemand van de veiligheidscommissie gaan praten.

In jou geval is Dhr. van Mourik uit Rhoon de persoon om te benaderen, hij is ook lid van stoomvereniging stormpolder dus op 1 van de rijdagen in het jaar zal hij er vaak wel bij zijn.
Hij kan je adviseren over hoe en wat, en wat je qua materiaal moet gebruiken.

Een dergelijke machine (ketel) is een potentiële bom, respecteer de regels en neem je eigen veiligheid maar ook die van anderen in overweging met wat je gaat bouwen.
Stoom is geen lucht, en ook geen gas zoals stikstof.

zo genoeg serieus gebabbel, want ik ben wel heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Ik hoop dat je hier een bouw verslag gaat bij houden zodat wij ook kunnen meelezen van jou ervaringen.
Succes, en blijf die vragen stellen, want daar worden we allemaal wijzer van.

vincent de groot

Berichtdoor vincent de groot » di jul 22, 2014 7:02 pm

aaah dat bedoelde je met dubbel wand ik dacht al.
ja inderdaad heb een tekening in een van mijn boeken staan van zo,n ketel en op dat principe wil ik de ketel bouwen.

gelukkig kan ik met het teken programma Acad over weg dus tekening geen probleem en het maken wordt ook steeds makkelijker.
aangezien de lassen niet onderzocht hoeven te worden.op een controle na dan is ook een pak van mij hart.

nu nog even een lijst maken van materiaal wat ik heb en waar ik de cert, van heb maken.
zo dat ik dat samen met een tekening kan overhandigen.

moeten daar ook de berekeningen bij of alleen de maten en dikte en materiaal soort.

ik zal dit weekend even vragen als ik daar ben.(in de stormpolder)

wat ik ook nog zoek is een bouw tekening van een sherman of een Tiger onderstel. :twisted:

john

Berichtdoor john » wo jul 23, 2014 6:32 am

De tekening dien je in (dacht ik ) 4 voud op te sturen naar de veiligheidscommissie.
Deze zal de tekening beoordelen en doorrekenen.
Je krijgt dan een reactie terug met opnerkingen die eventueel aangepast moeten worden.
Dit gaat door totdat je de tekening terug krijgt met een tekeningnummer van de veiligheidscommissie.

Pas dan kun je de materialen bij elkaar gaan zoeken en bwginnen met de bouw.

Een zeer handige tip is om het handboek modelstoomketels aan te schaffen.
Daarin staan diverse tips en regels over hoe je de ketel moet ontwerpen.

vincent de groot

Berichtdoor vincent de groot » wo jul 23, 2014 9:02 am

Nou dat in 4 voud is niet moeilijk

en het is niet dat ik al het materiaal al wil gaan bestellen maar als ik het zo kan tekenen dat ik
gebruik kan maken wat ik heb schild dat weer in de kosten.
ik dacht gisteren mooi maat buis gevonden te hebben voor de vlampijp of waterpijp,
wat het ook wordt maar daar heb ik dus geen cert van, helaas.

buiten op internet bestellen is er ook een winkel die dat boek verkoopt?

john

Berichtdoor john » wo jul 23, 2014 8:11 pm

Van de moosdijk nuenen zou het kunnen hebben.

Maar of je het daar besteld of via de nederlandse vereniging van modelbouwers, dat maakt in wezen toch niet uit?

vincent de groot

Berichtdoor vincent de groot » wo jul 23, 2014 8:13 pm

dat is ook zo maar ik dacht misschien zit er hier (rdam) een winkel die hem heeft liggen.

john

Berichtdoor john » do jul 24, 2014 6:26 am

Van de moosdijk in Nuenen is 1 van d best gesorteerde boeknwinkels in het land op het gebied van onder andere stoom modelbouw.
Voor mij om de hoek, voor anderen een stuk verder weg...

Terug naar “(stoom)Ketels”