projectgroep om ketel te bouwen

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

tvdb

projectgroep om ketel te bouwen

Berichtdoor tvdb » zo jun 08, 2014 4:57 pm

dag allemaal,

ik ben woonachtig in de omgeving van den Bosch en ik zou graag in contact komen met wat mensen die samen met mij een stoomketel willen bouwen die brand op een biobrandstof.
als kachelbouwer beheers ik de verbrandingsprocessen als ook de technieken.
het ontbreekt mij aan stoom en turbine technische kennis. er is een werkplaats beschikbaar.
T. v/d B. 06-55761762

john

Re: projectgroep om ketel te bouwen

Berichtdoor john » ma jun 09, 2014 5:02 pm

Beste t vd b,

Voordat ik me uberhaibt aan zo'n project zou willen verbinden eerst een paar vragen:
- welke werkdruk had je in gedachten
- welk ketel materiaal had je in gedachten
- wat zijn je plannen met de stoom installatie

Alvast mijn gedachten:
- meer dan 6 bar = ik doe niet mee
- stalen ketel = ik doe niet mee

Ik lijk misschien kort door de bocht te komen maar daar waar ik er geen verstand van heb wil ik niwt aan mee doen.
Turbines zijn pas een beetje efficient bij stoomdrukken van 10-12 bar en hoger.
Ik heb totaal geen verstand van stoomturbines en nog minder van stalen ketels.

Hoe wil je de bio brandstof gaan gebruiken?

De komende 3 weken ben ik op vakantie, dus lees ik je antwoord ergens begin juli wel.
Maar let er op dat aks je naar hogere drukken dan 6 bar zou willen je contact op moet nem met lloyds register met betrekking tot de keuring van de ketel en daar gaan veel koaten in zitten...

Groetjes

John
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

john

Berichtdoor john » ma jun 09, 2014 7:19 pm

Nog even voor de spelfouten, vorige antwoord was verstuurd met m`n mobiel.

Nog even denkend, in verband met regelgeving:
Roodkoperen ketels mogen niet hoger dan 6 bar overdruk gemaakt/belast worden, dit omdat de treksterkte van koper snel afneemt bij hogere temperaturen.

Stalen ketels mogen wel hoger belast worden maar ook daar zit een grens aan, ik dacht iets van 8 of 10 bar voor model ketels , met ook een maximale water inhoud.
Ga je over deze gestelde normen heen beland je automatisch bij Lloyds onder industrie ketel keuring.

Voordat je zomaar begint, er zal eerst een ontwerp gemaakt moeten worden.
Valt dit binnen de normen dan kun je contact opnemen met de samenwerkende veiligheids commissie van de stoomgroepen.
Deze rekenen de ketel door en komen met goedkeur en/of aanbevelingen om de ketel goed te krijgen.

Maar vooralsnog, eerst de hamvraag, wat wil je bereiken met de stoom installatie ?
Ketel, turbine, maar wat gaat de turbine aandrijven, en welk vermogen denk je dat er opgewekt moet worden.
Pas dan kunnen we gericht wat meer gaan meedenken.

Dat geld ook voor de bio brandstof, welk type is het (bio ethanol ?) of iets totaal anders ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

tvdb

Berichtdoor tvdb » di jun 10, 2014 9:18 am

Hoi allemaal,

ik wil een ketel bouwen die brand op pellets.
ik denk nu aan een stalen ketel en deze moet een bestaande turbine voeden welke een stoomverbruik kent van 0,005 kg/sec op 5,2 bar abs.

een bestaande pelletkachel is een apparaat voorzien van een computer kaart en welke de verbranding stuurt en controleert. ik wil de diverse mogelijkheden die op een dergelijke kaart zitten dusdanig instellen (gebruiken) om een stabiele stoomtoevoer te bewerkstelligen.

gr. Tv/d B

tvdb

Berichtdoor tvdb » di jun 10, 2014 9:41 am

Natuurlijk zitten er op een dergelijke kaart diverse mogelijkheden om door middel van temperatuursondes (druksondes) de verbranding te beheersen. het afregelen speelt zich af in het debiet wat zich voor de ketelbeveiligingen bevind.

gr. T v/d B

john

Berichtdoor john » di jun 10, 2014 12:54 pm

Het is mooi dat er middelen bestaan om het "vuur" te regelen, digitaal dus.

Aan wat voor soort ketel moeten we dan denken? een staande, liggende ketel ?
of een waterpijp ketel ?

Ik zal vanmiddag eens kijken wat het Verwarmd Oppervlak moet zijn om aan de gestelde eisen te voldoen.

Alleen met een stalen ketel..... ik heb daar de ballen verstand van.
Ik weet alleen dat je deze door een gecertificeerde lasser moet laten lassen, met de daar bijbehorende kosten voor..
tenzij je zelf de papieren hebt natuurlijk.

Ook al het staal moet van een bepaalde kwaliteit zijn, H2 staal geloof ik, en elk stuk buis/plaat MOET voorzien zijn van een certificaat.
Tenminste als je buiten je eigen achteruin wil gaan stoken.

Het niet makkelijk, maar de gevaren zijn dan ook aanzienlijk als het mis gaat met stoom.

Ik ga liever voor koper, dat werkt net even makkelijker.

tvdb

Berichtdoor tvdb » di jun 10, 2014 1:47 pm

Hoi John,

nu overvraag je me wat, met wat voor soort ketel.
ik heb wel een idee maar het is juist de koppeling die ik met jullie zoek om te komen tot het juiste concept.
voorlopig eens even mag het stoken in de achtertuin zijn en als het een rvs ketel moet zijn dan is dat voor mij ook goed.
Ik ben sier en kachelsmid dus met dat lassen komt het wel goed. daar waar ik te kort kom daar huur ik in als het moet.

het gaat mij om de koppeling tussen de brandstof (pellets) en de geautomatiseerde aanvoer en dit in relatie tot het produceren van stoom en de digitale manier om dit proces te beheersen.

gr. T v/d B

john

Berichtdoor john » di jun 10, 2014 5:07 pm

Beste T (geen idee wat je volledige naam is want echt voorgesteld heb je je niet).

Ik heb eens wat berekeningen gedaan en kom uit op het volgende:
Druk 5.2 bar
turbine verbruikt 0.005Kg/sec ofwel x 60 = 300 gram stoom per minuut.

soortelijk gewicht stoom 5.2 ato = 3.268 g/liter
soortelijk volume stoom 5.2 ato is 306cm3/gram

Terug gerekend komt dat op een stoomvolume van 91799 cm3/min x 3.268 = 300gram/minuut
De ketel moet dus minimaal 300 gram water per minuut verdampen, en dit ook toegevoerd krijgen om de ketel niet droog te laten koken.

Om het verwarmd oppervlak makkelijker uit te rekenen heeft een ingenieur in het verleden een tabel gemaakt met de "mogelijke" verdampings capaciteit van een ketel per 100cm2 verwarmd oppervlak.

Een waterpijp ketel kan 10 tot 12cm3 stoom maken per 100cm2 verwarmd oppervlak:
Het benodigde Verwarmd Oppervlak (VO) is dan: benodigd volume (300) x verdampingsvoud (10) x 100cm2 = 3000cm2 verwarmd oppervlak.

ofwel in jip en janneke taal, om de turbine te laten draaien met de gegevens zoals gegeven dient de ketel MINIMAAL 3 vierkante meter verwarmd oppervlak te hebben in de vorm van een waterpijp ketel !!!!!
Een HELE FLINKE KETEL DUS !!!!!

En in deze berekeningen is uitgegaan van Theoretische waarden, verliezen zijn nog niet ingecalculeerd.
Daarbij denk ik aan warme verlies, stoomverlies door blazende veiligheid, binnenkomen van koud voedingswater etc etc etc.

Denk er bij na dat ik nu uitgegaan ben van een ketel die maximaal presteert, een waterpijp ketel kan veel stoom produceren op een relatief klein oppervlak, echter de water reserve in de ketel is zeer klein en het peil zal snel zakken als de voeding van de ketel er om 1 of andere reden er mee uit scheid.

Mocht je naar een ketel willen met een grotere water inhoud dan loopt verdampingsvoud terug, ofwel de ketel moet evenredig groter worden met bijbehorend VO om voldoende stoom te produceren.

Ik ben bang dat dit een project gaan worden dat te groot en te zwaar gaat uitvallen.
In ieder geval wordt het in mijn ogen dusdanig groot dat Lloyds er wel bij moet komen kijken.

Ik stap in ieder geval niet Fysiek in bij dit project, ik wil best meedenken maar ik kom er niet aan bouwen.

Ik snap dat U behoorlijke vaardigheden in handen heeft maar een ketel lassen, zeker een waterpijp ketel is geen werk voor amateurs.
Er zijn zeer veel lassen en alleen het materiaal al is enorm kostbaar.

Roestvast staan is een optie, maar dan uitsluitend Roestvast staan 316L.
En ook deze dient door een gecertificeerd lasser gelast te worden.
Mocht je denken

tvdb

Berichtdoor tvdb » di jun 10, 2014 5:39 pm

bedankt John voor je berekeningen.
Ik wilde je een snelle reactie geven maar moet mijzelf nog inlezen in wat je typt.
ik zal er morgen eens mee aan de slag gaan en bij mijn snelle nalezen valt mij op dat er in een m2 10.000 cm2 zitten
3000 cm2 benodigd is dan 0,3 m2 verdampingsvlak

groetjes Twan v/d Bosch

john

Berichtdoor john » di jun 10, 2014 10:05 pm

Hi twan,

Ik ben maar een eenvoudige lts`er... inderdaad, omgerekend is het VO in m2 anders dan in m2.
Kijk er maar eens naar en laat je gedachten er over gaan.

Ik gebruik het handboek model stoommachines voor mijn berekeningen.
Misschien een idee om dat boek eens in te kjken?

tvdb

Berichtdoor tvdb » wo jun 11, 2014 9:06 am

Hey John,

verteld dat boek ook iets over het vermogen in KW wat er voor nodig is om een dergelijke hoeveelheid water te verdampen ?
verder kan ik je reken werk nog niet geheel analyseren, ik ben er nog niet uit.

gr Twan

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » do jun 12, 2014 7:55 am

Hallo Twan en John,

ik kan mij herinneren dat in het verleden ook zoiets op dit forum heeft gestaan.

Twan probeer de zoekfunctie maar eens met een paar trefwoorden, dan kom je er zeker uit.

Als ik het goed had, ging dit over een houtkachel met turbine.

Suc6 en kijk uit met wat je doet.

mvg,

Cor. 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

tvdb

Berichtdoor tvdb » za jun 14, 2014 4:25 pm

Cor , bedankt (John ook natuurlijk)

ik ben even druk nu om in dat forum mijn info te zoeken.

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » ma jun 16, 2014 8:12 pm

Cor ik denk dat je dit project bedoelt:

viewtopic.php?f=11&t=1004

grt Harm
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.

Terug naar “(stoom)Ketels”