Welk ketelmateriaal raden jullie aan

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Roy Wilms

Welk ketelmateriaal raden jullie aan

Berichtdoor Roy Wilms » ma mei 08, 2006 4:52 pm

Tsja, de vraag lijkt me duidelijk. Ik kan kiezen uit volledig koper en solderen/lassen, staal (solderen of lassen) of RVS. Een combinatie van deze kan ook, maar dan zit je met verschillende verbindingstechnieken/materialen en uitzettings-coëfficienten.

Roy

wim600008149
Contacteer:

Berichtdoor wim600008149 » ma mei 08, 2006 8:44 pm

Strikt warmtetechnisch gezien is het best een stalen ketel en koperen vuurkist. Maar volledig in koper is ook best te doen. Het lastigste is natuurlijk het soldeerwerk. Omdat koper de warmte zo goed geleid, vloeit veel van die warmte weg van de eigenlijke soldeerplaats. Een simpel butaanbrandertje is dan niet meer voldoende. Met een aantal gefixeerde propaanbranders en evt een propaan-zuurstof autogeen-lasset mag dat echter normaalgezien geen probleem zijn.

Maar eh, wat voor ketel ga je bouwen en hoe groot moet ie worden?
Ook deze factoren kunnen evt je keuze beïnvloeden... :)

Gast

Berichtdoor Gast » ma mei 08, 2006 8:48 pm

Wim,

het solderen is opzicht geen probleem. Daar hebben we op mijn werk genoeg gereedsschap voor.

Hieronder staat een afbeelding van het model ketel wat ik bedoel. Als het goed is heb ik het boek besteld, waar een afbeelding van de betreffende ketel in staat. Als iemand er trouwens meer info over heeft, hoor ik dat graag. Hij kwam iig van stork.

RoyAfbeelding

Terug naar “(stoom)Ketels”