ketel bouw voor Tricycle

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Sara Dandois

ketel bouw voor Tricycle

Berichtdoor Sara Dandois » Zo Feb 02, 2014 11:01 pm

Hallo,
ik maak deel uit van een kunstenaarscollectief, in hoofdzaak zijn we lassers, draaiers en ook ingenieurs in ons collectief aanwezig...
Wij werken altijd met gerecycleerde materialen, assemblage.
Nu willen we graag een ketel bouwen uit drukvaten (onderdelen, natuurlijk is niet alles daarmee te gebruiken)
we denken aan een ketel die 8 bar zou moeten leveren (werkdruk) en een max 15 liter inhoud heeft),
model rechtopstaande ketel of eventueel liggend....
We willen een technische tekening maken,
Zouden we met jullie hiervoor kunnen samenwerking (ik begrijp dat er een keuring aan te pas komt)
we zijn ons al enige tijd aan het verdiepen in de modelstoomcultuur om dit project zo goed mogelijk te ontwikkelen.
We hebben ook al de richtlijnen gelezen.
Vraag is nu welke staalsoort dienen we te gebruiken, of kunnen we voor een deel werken met recuperatie van stalen drukvaten die 20 bar aankunnen en gecertificeerd zijn? Dank
Sara
Voor stomende dromen
GRRRRRoet
Sara Rooftoptigerrrrs

john

Berichtdoor john » Ma Feb 03, 2014 10:52 pm

Beste sara,
Dit nogal wat...

Ik kan kort en bondig zeggen dat ketels met dit soort drukken en inhoud volgens mij onder de lloyds keuring vallen.

U dient gebruik te maken van gecertificeerd staal dat speciaal voor stoomketels geschikt is, ook wel H2 staal genoemd.
Verder dient u een tekening te overleggen en een sterkte berekening te doen.

In geen geval kunt u gebruik maken van gerecycled materiaal.
De lasser dient een gecertificeerd ketel lasser te zijn.

Alleen dan kunt u een ketel (laten) lassen welke aan uw eisen voldoet.
Elke 2 jaar dient de ketel opnieuw gekeurd te worden door lloyds indien u de ketel in het openbaar gaat gebruiken.
Hier zijn kosten aan verbonden.
Er is het handboek modelstoomketels verkrijgbaar waarin sterkte berekeningen, lasnaadvormen en materiaal behandeld.

Een stoomketel is een potentiele BOM, zeker met de druk, waterinhoud welke u wenst.
Ga hier niet lichtzinnig mee om.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

wijns

Berichtdoor wijns » Ma Feb 03, 2014 11:27 pm

Hallo Sara

Volgens mij hadden we dat allemaal een paar maand geleden op de vergadering van de KMYCA besproken.
Ondertussen is er niets veranderd en kunnen er nog steeds geen ketels gemaakt worden van recuperatie materialen. Alles moet nieuw zijn en er zijn regels voor het ontwerpen en lassen. Helaas geen uitzonderingen.

M.v.g.
Dirk

Terug naar “(stoom)Ketels”