gewicht veiligheidsklep

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

hansh

gewicht veiligheidsklep

Berichtdoor hansh » vr dec 06, 2013 9:08 pm

Beste modelbouwers, ik ben onlangs begonnen met de bouw van een horizontale stoomketel uit het boek van van Dort en Oegema. De ketel met alle appendages, met uitzondering van de gewicht belaste veiligheidsklep is gereed. Ik wil voor de veiligheidsklep het model met de twee gewichten maken, het maken van de onderdelen is geen probleem, echter het probleem is het dicht krijgen van de klep. Ik heb de de onderdelen volgens tekening gemaakt maar dat kleppen zijn niet dicht, vervolgens heb ik 2 nieuwe vlakke kleppen en zittingen gemaakt. Deze met schuurpasta in geschuurd maar niet dicht te krijgen. Vervolgens weer 2 nieuwe zittingen gemaakt met kogels als afsluiting, de zitting scherp gemaakt en vervolgens de kogel met een tik in de zitting geslagen. Dit een paar maal geprobeerd maar het resultaat nog steeds een lekke veiligheidsklep.
Wie kan mij helpen dit probleem op te lossen?

Rene Witteman

veiligheidsklep

Berichtdoor Rene Witteman » ma dec 09, 2013 7:06 pm

Beste Hansh,

Heb je de gaten in de klepzitting geboord, geruimd of uitgedraaid?
Dat laatste zal het geval moeten zijn.
Een onrond gat door middel van boren zal niet afsluiten.

Draai het maar uit en de verdere bewerkingen die je noemt moeten volstaan.

groet rene

hansh

gewichts veiligheid

Berichtdoor hansh » ma dec 09, 2013 8:56 pm

Hallo Rene bedankt voor je reactie. Ik had de gaten inderdaad geboord. Ik maak een nieuw onderdeel en ga de gaten in ieder geval ruimen omdat het erg lastig is om deze uit te draaien. Wat adviseer jij kogels of een kegelvormige afdichting?

groet,

Hans

Rene Witteman

klepzitting

Berichtdoor Rene Witteman » wo dec 11, 2013 12:58 am

Hoi,

Dat ligt aan de diameter van de doorlaat,
Ik zelf gebruik graag vlakke en kegelvormige kleppen, daar deze prima afsluiten.
Dit kan je toepassen op de wat grotere modellen.
Ik gebruik dit voornamelijk op de 7,25" locomotieven en trekkers.
Bij de kleine stationeren installaties voldoen de kogels ook prima als je de zitting iets scherp conisch draait.

groet rene

stuur even een PB met je mail-adres dan maak ik een schetsje voor je want het lukt me nog steeds niet een foto of andere bijlage te plaatsen.

Chrit-koumans

Berichtdoor Chrit-koumans » wo dec 11, 2013 8:50 pm

Hallo Rene,

Het probleem om foto´s te plaatsen had ik ook.
Ik heb mijnalbum.nl van internet gedownlood en hierin sla je de foto´s op in een map of album.(eerst foto´s toevoegen, daarna in album plaatsen hierin wordt gevraagd om de foto´s te verkleinen) het voordeel hiervan is het werkt sneller.
Vanuit deze map of album middels de knop (link naar foto /album ,dit is een kettingteken) kopieer je de betreffende foto (´s ) en plakt deze in je bericht.
Het is weinig werk en niet moeilijk.

Groet,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » vr dec 13, 2013 6:15 am

Hallo,

Tot voor kort moest je eerst aan de admin vragen of hij dit voor jouw aan wilde zetten en daarna kon je pas een foto plaatsen.

Ongeveer 2 maanden terug wilde ik ook een foto plaatsen en alles ging goed tot en met het voorbeeld. Ik kon de foto en de tekst keurig zien en toen ik op de OK knop drukte was alles weg.

Suc6.
mvg,
Cor.
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

Terug naar “(stoom)Ketels”