PED regelgeving : Ketels onder de 2 liter vallen hier buiten

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

octopus80
Contacteer:

PED regelgeving : Ketels onder de 2 liter vallen hier buiten

Berichtdoor octopus80 » ma jun 04, 2012 11:53 pm

De PED regeling zecht dat stoomketels onder de 2 liter niet aan de PED regeling moeten voldoen en dus ook niet gekeurd moeten worden, dit heeft te maken dat veel huishoud toestellen lijk stoomketels voor strijkijzers expresso machines en snelkookpannen onder deze regeling vallen.
Dit wil zeggen dat ketels met een volume kliener als 2 liter niet aan de PED regeling moeten voldoen en dat deze mogen werken zonder problem op een werkdruk van 6 bar een meer.
We gaan dan nog maar zwijgen van de rest over ketels Klasse 1 <25Barliter
over ketels klasse 2 <50 Bar liter.
Dit is nagevraagd bij Vincotte in Belgie erkend keuringsinstelling .
Dit wil niet zeggen dat de ketels niet naar goed vakmanschap moeten gebouwd worden en dat het toch wel raadzaam is voor een druk proef te doen.
Dit is de regelgeving voor Belgie het zou kunnen dat ze daar in Nederland weer zo stom geweest zijn voor een uitzondering te maken door een national besluit in de wetgeving.

john

Berichtdoor john » di jun 05, 2012 9:03 pm

met dit gegeven worstel ik ook.

kijk, ik ben absoluut voor veiligheid, laat daar geen twijfel over bestaan.

Maar hoe zit het nu in Nederland ?

Ik heb een stoomketel, minder dan 2 liter inhoud.
werkdruk 6 bar.
Volgens de PED valt deze ketel dus buiten de regeling.
De ketel is afgeperst, incl persbewijs.

mag ik nu wel of niet op een evenement m`n ketel opstoken en gebruiken ?

Ik ben meer een bouwer dan een rijder, de ketel wordt 3 a 4x per jaar opgestookt.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Administrator
Site Admin

Berichtdoor Administrator » wo jun 06, 2012 10:29 am

Ik neem aan dat jullie dit al gelezen hebben? :
http://www.onderstoom.nl/boilerrules.php

Hierin staat ook aangegeven dat het idd niet nodig is om de ketel door een officiële instantie als het Lloyds te laten keuren _mits_ niet voor commercieel gebruik. Echter kan er wel gevraagd worden naar een persbewijs (hier in NL) wat afgegeven wordt door de NVM en Stoomgroep Holland. Hiervoor wordt ook een keuring gedaan door de keurmeesters van deze 2 verenigingen. (In ieder geval, dat haal ik eruit)

john

Berichtdoor john » wo jun 06, 2012 10:33 am

Ik neem aan dat jullie dit al gelezen hebben? :
http://www.onderstoom.nl/boilerrules.php

Hierin staat ook aangegeven dat het idd niet nodig is om de ketel door een officiële instantie als het Lloyds te laten keuren _mits_ niet voor commercieel gebruik. Echter kan er wel gevraagd worden naar een persbewijs (hier in NL) wat afgegeven wordt door de NVM en Stoomgroep Holland. Hiervoor wordt ook een keuring gedaan door de keurmeesters van deze 2 verenigingen. (In ieder geval, dat haal ik eruit)
Ik ben bekend met de regels maar...
- een persbewijs is 1
- maar ben je als modelbouwer ook verplicht een keurings certificaat te hebben voor je ketel < 2 liter @ > 3 bar ?

voorheen was het zo dat de ketel geperst werd, en daarna een stoomproef werd afgenomen alvorens je je certificaat krijgt.

Het certificaat is nu veranderd in het "persbewijs" ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

octopus80
Contacteer:

PED

Berichtdoor octopus80 » do jun 07, 2012 4:10 pm

het zou goed zijn voor je een antwoord schrijft eerst de PED regels leest bestudeerd
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 023:NL:NOT
De link naar de PED regeling zie blz 29 ketels v=2 liter mag je 1000 bar op zetten zonder deze te keuren
lees artikel 3 lid 3
de regel kleiner dan 2 liter druk groter dan 3 bar is een regel van de stoomverenigingen dus niet bindend staat trouwens niet in the PED regeling.
PED regels wetgevend bindend
ketel regelement adivise van stoomgroep niet bindend
< 2 liter druk >3 bar is van de stoomgroep dus niet bindend

john

Re: PED

Berichtdoor john » do jun 07, 2012 9:16 pm

het zou goed zijn voor je een antwoord schrijft eerst de PED regels leest bestudeerd
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 023:NL:NOT
De link naar de PED regeling zie blz 29 ketels v=2 liter mag je 1000 bar op zetten zonder deze te keuren
lees artikel 3 lid 3
de regel kleiner dan 2 liter druk groter dan 3 bar is een regel van de stoomverenigingen dus niet bindend staat trouwens niet in the PED regeling.
PED regels wetgevend bindend
ketel regelement adivise van stoomgroep niet bindend
< 2 liter druk >3 bar is van de stoomgroep dus niet bindend
Oke, misschien geld dit voor Belgie ?
Maar stel, je komt met je model, jarenlang aan gewerkt, geen lid van een vereniging, op een evenement in Nederland.
Je model heeft een ketel <2 liter >3 bar, en je zou willen opstoken.
PED technisch niets aan de hand.
Maar kan de leiding van het stoom evenement je verbieden om op te stoken.
Wellicht zelfs vragen om een pers test af te leggen, waarbij het halve model uit elkaar moet om de ketel vrij te maken en alles appendages er af halen en afdoppen.

octopus80
Contacteer:

keuring van ketels

Berichtdoor octopus80 » za jun 09, 2012 9:07 pm

Ja als je een bewijs van deugdelijkheid van je ketel moet hebben ben niet verplicht om bij een vereniging aan gesloten te zijn, je kan dit tevens laten doen bij officiele instanties in Belgie of Nederland het enige probleem dat je gaat hebben is dat het je geld gaat kosten.
Je zal dan ook een officiele stempel krijgen in je ketel een leeuw voor Nederland een B met vierkant er rond voor Belgie. Deze keuring en stempels in de ketels zijn verplicht voor ketels met druk X volume meer dan 50Barliter.
Wat betrefd de keurders op de stoomverenigingen deze hebben geen enkel wettelijke bevoegdheid zijn niet erkend door de staat en bezitten ook niet de nodige stempels om een ketel officieel te keuren. wat zij doen is in het gebied onder de 50 barliter de clubleden bij te staan voor het samenstellen van de dossier die je moet hebben volgens de wetgeving vand de EU.
Dit is ook de reden dat deze ketels een nr dragen. bij het nr van de ketel hoort een dossier dat bijgehouden moet worden. (dossier tekeningen berekeningen materiaal atesten controles)
Je bent niet verplicht dit door de keurmeester te laten doen als je er zelf genoeg op de hoogte van bent om alles samen te stellen voor ketels onder de 50 Barliter, voor meer ben je verplicht om dit laten te doen door de officiele instanties.
De ped regels zijn zeer duidelijk al de drukken boven de 0,5 bar worden als risco gebied beschouwd en moeten aan de ped regels voldoen.
Daarvoor zijn er uitzonderingen op de ped regels gemaakt, afhangkelijk van het medium gas water coco cola spuitbuis CO2 patroon, maar daar voor moet je de ped regels bestuderen , de uitzondering die er gemaakt is voor stoomketels is kleiner dan een volume van 2 liter. en hier staat ook geen druk vermeld. deze producten dragen ook geen fabrikatie nr.
Dus de regel die de stoomvereing gebruikt kleiner dan 2 liter en druk van 3 bar komt nergers voor in de ped regeling het is een samenrapsel van de kleiner als 2 liter van de ped regeling en de 3 bar die fabrikanten gebruiken voor modelen zoals wilesco ....
iedereen maak uit voor zich zelf wat hij er me doet, maar ondhoudt dit je bent altijd verantwoordelijk voor wat er met je ketel gebeurt zelf al is hij gekeurd door de stoomvereniging. De organisator van een evennemeent kan wel bepaalde eisen stellen voor het gebuik van u stoomketel.

rikske

stoomketels

Berichtdoor rikske » zo jun 10, 2012 10:19 am

http://www.modelbouwers.nl/pdf/ppvoorl_inspecteurs.pdf

Hier in staat duidelijk dat ketels onder de 25 liter geen keuring behoeven in Belgie.
Is een document van de stoomgroepen aan de inspecteurs.
beter laat dan nooit

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » ma jun 11, 2012 8:43 pm

Daar hebben we wat aan, dat leest makkelijker dan eerdere publicaties.

Bedankt voor het posten.
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.

octopus80
Contacteer:

PDF gemaakt voor de keurders van stoomvereinginen

Berichtdoor octopus80 » ma jun 11, 2012 9:02 pm

Ja ik ben al 2 weken bezig een discusie te voeren met Dhr Wim Merks over de PED regeling en het ergste van al is dat ze dan blijkbaar nog niet weten wat ze geschreven hebben. als staat zwart op wit, maar ze willen heiliger zijn dan de Paus.
Het idee dat ik er over krijg is dat ze bezig zijn met een handeltje aan het opzetten voor de toekomst.
Als ze gewoon de PED regeling repecteren is er nog een mogelijkheid voor de modelbouwers, en dat moet toch de bedoeling zijn.

vrijerijders

Berichtdoor vrijerijders » di jun 12, 2012 4:48 pm

enige probleem met de Belgische en Nederlandse wet is dat een in België gekeurde ketel in Nederland onder de nieuwe PED wel gekeurd moet worden met alle bij behorende papieren

dus als je de ketel in België laat keuren doe dat dan volgens de Nederlandse normen anders bestaat de kans dat je alle proeven opnieuw moet afleggen voor je 1 meter onder stoom mag rijden
en als ze echt vervelend willen zijn mag je eerst alle appendage afkoppelen en afstoppen de 1e test 2 x werkdruk minimal 15 minuten en 1 % afwijking
daarna stoomproef (veiligheden testen injectors en andere voeding middelen )

daarna de papier winkel in orde maken en een tijdelijke rij verklaring van max 4 dagen af geven

volgend weekend hete rataplan weer op nieuw
sorry de tijdelijke ontheffing is alleen op die club in dat weekend geldig bij ons moet alles weer op nieuw omdat nje Belgische keuring heb
dus doe dan en keuring door een Belgische keur meester op Nederlandse normen of gewoon simpel Nederlandse keuring ben je overal van af mag je in nl be de en uk rijden
in dat opzicht zijn we hollanders weer het strengst maar wel makkelijker
afstellen is ook een kunst
zonder afstelling geen voorstelling

octopus80
Contacteer:

PED en stoomregelement

Berichtdoor octopus80 » wo jun 13, 2012 4:49 pm

In 1982 toen ik start in de ketelmakerij was er nog geen PED regeling als er toen gekeurde tankwagens naar Belgie of Nederland of Duitsland gingen lossen was er ook geen probleem de reden was de ketel voldeed aan de regelgeving in het land van herkomst. De PED regeling is er gemaakt voor een uniform beleid in Europa wat betref drukvaten bouw maar zo he je ook de machine richtlijn enz.
1 de afpers druk is volgens de PED regels 1,43 x werkdruk en nog steeds en niet de 2 maal die in het ketelregelment staat of wilt doordrukken.
2 je mag 1% afwijking hebben met welke manometer ga je dat meten?
Je moet weten dat een gewoon manometer klasse 1,6 is dat wil zeggen 1,6% afwijking ofp de volle schaal.
wil je dat correct meten moet je een manometer hebben van 10 Bar klasse 1 met een diameter met 100mm of een digitale manometer.
3 overdruk ventielen kan je perfect afregelen zonder alles onder stoom te zetten gewoon terug de klasse 1 manometer en een drukregelaar met perslucht.
er staat niet in de PED regel hoe je het moet doen.
troost U de Ped regels in Belgie zijn het zelde als in Nederland dus ik zie geen probleem de volgend ketels keur ik zelf en maak de nodig documeten de die PED regeling voorschrijft.
Dus kleiner als 2 liter is er geen probleem en kleiner dan 50 bar liter is er ook geen probleem alleen meer papier werk.

rikske

Berichtdoor rikske » wo jun 13, 2012 5:32 pm

Aan vrijerijders,
Ik kom niet meer in aanraking met moeilijke Limburgers.
Wij hebben plezier op onze eigen baan, dat komt toe.
Met jullie keuring weigeren wij u.
De wereld eens anders om of dacht je alleen goed te zijn in oplossingen,
doe maar moeilijk tegen anderen,je durft je eigen niet bekend maken geloof ik.
Een Belg.
beter laat dan nooit

vrijerijders

Berichtdoor vrijerijders » vr jun 15, 2012 2:57 pm

Beste rikske
dit is niet wat ik bedenk maar wat er daadwerkelijk gebeurd helaas

kennis van mij had een lok die in Be was gekeurd en informeerde of die keuring ook in NL geldig was
(hij heeft er geen ervaring in)
werd er door een persoon in de veiligheidscommissie gemeld dat dit deels goed was maar werd aangeraden een nl keuring te doen aan gezien er problemen konden ontstaan bij sommige verenigingen

vreemd genoeg was de ketel wel svs gekeurd maar moest dat toch maar over worden gedaan

vandaar dat ik dat even melde maar ik zal voortaan mijn menig wel voor me houden als onze vriendelijke Belgische collega's zo uit komt

zal voortaan wel even aan u vragen of ik de waarheid mag plaatsen op dit forum nu tevreden ?
Laatst gewijzigd door vrijerijders op ma jun 18, 2012 12:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
afstellen is ook een kunst
zonder afstelling geen voorstelling

rikske

Berichtdoor rikske » vr jun 15, 2012 5:13 pm

Vrijerijders,

Graag mijn naam schrijven zoals het moet.
beter laat dan nooit

Terug naar “(stoom)Ketels”