Tee-Boiler Staal voor Shay Class A

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

Lowlands Loco Works

Tee-Boiler Staal voor Shay Class A

Berichtdoor Lowlands Loco Works » zo jun 12, 2011 11:51 am

Na contact te hebben gehad met Nelson Riedel, en mijn vraag over een Tee of Boot Boiler heeft hij mij de ketel tekeningen gestuurd uit een boek dat helaas niet meer gedrukt wordt over de bouw van de Class-20 Mich-Cal#2 Shay Locomotief.

Deze ketel is opgebouwd uit naadlooze Stalen buizen met 12 stuks ingerolde koperen vlampijpen.
Staande buis is 5 1/2"en de liggende buis is 10 5/8"Lang. Keteldruk is 100psi.

Op de tekeningen staat ook het tooltje om de uitgegloeide vlampijpen te expanderen in de pijpenplaten.

Ik hoop dat deze constructie volgens de nederlandse ketelregelementen mogelijk is.

Binnenkort informeren of de gespecificeerde materialen ook in Nederland te krijgen zijn. MCB of misschien Procal voor de stukken buis. De rest van de gebruikte materialen volgens tekening zijn koudgewalst staal.

Mijn chassis gaat een breedte van 8- 8.5 "krijgen dus met bekleding zal deze ketel makkelijk passen.
Oh ja, Deze ketel heeft een diesel/gasolie brander.. Ik zou kolen willen stoken, dus kijken of ik een rond rooster kan ontwerpen.
Groetjes,
André
Laatst gewijzigd door Lowlands Loco Works op ma jul 07, 2014 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

marcel s
Contacteer:

Berichtdoor marcel s » zo jun 12, 2011 11:04 pm

hallo andre
is het niet mogelijk om foto's te plaatsen

Quote Op de tekeningen staat ook het tooltje om de uitgegloeide vlampijpen te expanderen in de pijpenplaten.

Afbeelding
Onderzoek alle dingen en behoudt het goede

Lowlands Loco Works

Foto's

Berichtdoor Lowlands Loco Works » wo jun 29, 2011 12:23 am

Ha die Marcel,
Tja het lukt jou ook zie ik.. ik weet alleen niet hoe ik het voor elkaar kan krijgen..
heb jij nog tips :))??

marcel s
Contacteer:

Berichtdoor marcel s » wo jun 29, 2011 12:57 am

hallo André

je plaatst je foto's bv in een album van http://www.mijnalbum.nl/
in het nederlands of http://imageshack.us/ engels dan zie je een link staan die link gebruik je daar waar je de foto wild plaatsen in de tekst door eerst de knop IMG indrukken dan de link te plaatsen en dan weer IMG* in te drukken en wal la daar staat de foto

Afbeelding

vincent de groot

Berichtdoor vincent de groot » wo jun 29, 2011 7:38 am

misschien kan ik van dienst zijn wat voor stukken pijp zoek je en van welk materiaal ?
we hebben hier best een hoop liggen.

Lowlands Loco Works

Berichtdoor Lowlands Loco Works » do jun 30, 2011 10:56 pm

Dank je marcel,
Ik ga a.s. weekend even stoeien dan om wat foto's van mijn voortgang en de ketel tekeningen te up loaden op een van die sites.
En Ja, op de tekeningen die ik van nelson heb gekregen staat ook een tooltje om de pijpen te expanderen, echter een iets andere constructie als op jou tekening.

Gr,
Andre
Laatst gewijzigd door Lowlands Loco Works op do jun 30, 2011 11:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowlands Loco Works

Berichtdoor Lowlands Loco Works » do jun 30, 2011 10:59 pm

Dank je voor het aanbod Vincent :lol:

Het grote punt is dat ik certificaten voor het materiaal moet hebben voor de keuring van de ketel.. Ik denk dat ik er niet onderuit kom om het materiaal, en zeker de pijpen via de officielle weg bij een firma te kopen.

groetjes,
André

marcel s
Contacteer:

Berichtdoor marcel s » do jun 30, 2011 11:56 pm

hallo andre
als je staal nodig hebt dat certificaten is ga eens praten met de mensen van stOOmgroep turnhout die bouwen hun ketels ook veel van staal en die kunnen je wel verder helpen
Afbeelding

Afbeelding

vincent de groot

Berichtdoor vincent de groot » vr jul 01, 2011 8:55 am

nou certificaten zijn niet echt een probleem, wij bouwen gas en olie instalateis en die moet 100% gecert. zijn net als de lassen die moeten allemaal getest zijn.

kijk anders even op mijn wed site WWW.pws.nl
dan wordt het wat duidelijker.

succes.

Lowlands Loco Works

T-Boiler Staal Shay

Berichtdoor Lowlands Loco Works » zo jul 03, 2011 9:32 am

Zo het is gelukt om een Album aan te maken zoals jij voorstelde Marcel !! bedankt.

Afbeelding

Alleen is deze wat aan de grote kant ben ik bang :) :)

Lowlands Loco Works

Tube Expansion Tool and Test Rig

Berichtdoor Lowlands Loco Works » zo jul 03, 2011 9:38 am

Ik denk dat ik de groote van de foto's moet aanpassen, kost misschien te veel ruimte op de site.
Laatst gewijzigd door Lowlands Loco Works op zo jul 03, 2011 9:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowlands Loco Works

Tube Expansion Tool and Test Rig

Berichtdoor Lowlands Loco Works » zo jul 03, 2011 9:41 am

Hier die tekening van een ander expansie tooltje voor vlambuizen http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WHJKQF7P.jpg

Terug naar “(stoom)Ketels”