wie heeft er ervaring met een "petty-coat" in de s

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

frans Reyners

wie heeft er ervaring met een "petty-coat" in de s

Berichtdoor frans Reyners » vr mar 04, 2011 12:20 am

Ik ben op zoek naar de theorie achter de "petty-coat". Dit is een trechter die in de schouw wordt gemonteerd. Dit zou voor een veel betere tocht en dus een snellere energietoevoer van de kolenwarmte zorgen.
Wat is een andere naam? wie heeft meer ervaring?
groeten, Frans uit Bree(B)

Kloppertjes

Berichtdoor Kloppertjes » vr mar 04, 2011 5:01 pm

Onderstaande pdf is een stukje van een amerikaan die de trek van zijn loc verbeterd door een zogenaamde Lempor Ejector toe te passen. Hij behandelt daarbij ook een stuk van de theorie. (Helaas wel in het engels)

http://www.trainweb.org/tusp/thermodyna ... ements.pdf

Meer theorie over het ontwerp LemPor:
http://www.trainweb.org/tusp/lempor/lempor.html

En over andere types:
http://www.trainweb.org/tusp/ex_dwgs.html

Googlen op "steam locomotive exhaust system" geeft meer info.

frans Reyners

Berichtdoor frans Reyners » vr mar 04, 2011 11:49 pm

Bedankt voor het snelle antwoord.
Nu weet ik al de naam en veel theorie. Alleen vrees ik dat de theorie me een beetje boven mijn stoompet gaat doch op de Lempor en Kylpor ejector ga ik verder borduren. Groeten en bedankt voor de reactie

john

Berichtdoor john » ma mar 07, 2011 10:31 am

De pettycoat is toch gewoon een naar binnen verlengde schoorsteen ?
de reden hiervoor is dacht ik dat anders de exhaust nozzle te ver omhoog on de rookkast moet komen waardoor er niet optimaal van de trek van de schoorsteen gebruik gemaakt kan worden.
De schoorsteen van een locomotief is vaak te kort vanwege bovenleiding en tunnels/bruggen.

de pettycoat verlengt de schoorsteen naar binnen toe waardoor de ontwijkende stoom uit de nozzle de schoorsteen compleet kan vullen waardoor de trek veel beter wordt.

Daarmee kun je ook spelen door welke vlampijpen de meeste trek wordt verkregen.
Bij hoog geplaatste pettycoat is er meer trek door de bovenste rijen vlampijpen, bij een laag geplaatste pettycoat zullen de onderste rijen meer zuiging krijgen.

Door verschillende pettycoats boven elkaar te plaatsen (vooropgesteld dat het past) kun je een goede verdeling van de trek over alle vlampijpen creëren.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

black maisie
Contacteer:

Berichtdoor black maisie » ma jun 06, 2011 10:09 pm

hallo,

een "pettycoat" is wel degelijk van belang.
de exhaust heeft in de schoorsteen een hoek van 9 graden nodig.
de pettycoat stuurd het de afgewerkte stoom gecentreerd naar het midden zo wordt het vacuüm groter en de trek beter.
Op deonze club zijn aardig wat loc en allemaal met een pettycoat,zonder werken ze echt minder goed.

michiel
"je hebt een hoop dwarsliggers nodig voor een recht spoor"

Terug naar “(stoom)Ketels”