Ervaring met petroleum, spiritus, wasbenzine of gas brander

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

baggeraar

Ervaring met petroleum, spiritus, wasbenzine of gas brander

Berichtdoor baggeraar » ma nov 15, 2010 5:58 pm

Ik heb zojuist wat berekeningen gedaan en ben wat geschrokken door het verbruik.
Nu zoek ik een propaan brander die 6 gram per minuut kan verstoken,
of
Een alcohol brander die 13 gram per minuut omzet in ca 290
kJoule/minuut.

Deze warmte zou nodig zijn voor mijn machines.

deze brander moet passen onder en geschikt zijn voor een Yarrow ketel.

Heb al diverse onderwerpen doorgekeken, maar wordt niet veel wijzer.
Neem ik nu een soldeerbrander , gezien de warmte misschien wel 2 nodig,
of zou een keramische iets zijn.
of moet ik meer denken aan een soort brander uit een geiser.

Wie helpt mij wat op gang?

Mogelijk heb ik over de juist posting heen gekeken, gaarne dan een verwijzing daar naar.

meer info op:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bou ... ost1902032
Laatst gewijzigd door baggeraar op wo jul 13, 2011 8:23 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.

rovi

brander

Berichtdoor rovi » di nov 16, 2010 12:26 pm

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » wo jun 01, 2011 8:40 pm

Hallo allen,

Ondertussen weinig te weten gekomen over gasbranders, maar ben (na wat proefdraaien) wel bang dat ik met een klein blik van 250 gram niet ver kom.

Zijn er mensen met ervaring met PETROLEUM-VERGASSERs?

Dan ben ik op zoek naar info speciaal over:
1. welke voordruk moet er op de olie staan
2. tot welke temperatuur moet je minimaal voorwarmen
3. wat voor diameter heeft de nozzle
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.

rovi

Berichtdoor rovi » wo jun 01, 2011 8:50 pm

Zoek eens bij Belarus, russchische tractor, hebben wij ook , en vreet werkelijk alles, petroleum, benzine , diesel, lampolie, mix van troep.

john

Berichtdoor john » ma jun 06, 2011 1:07 pm

Ik heb ooit eens een benzine brander germaakt.
Deze gaf bij vol vermogen een blauwe kegel van circa 5cm lang en 3cm in diameter.

Van koper buis 4mm heb ik een spiraal gewikkeld van circa 5 wikkelingen, in mijn geval om een stuk buis van 22mm koper.

de nozzle die ik gebruikte was 0.7mm.

1 uiteinde van de spiraal liep haaks om terug naar achteren, met daar op een slangtule gesoldeerd.
Het andere uiteinde liep naar een kleine afsluiter toe achter op het brander huis.

Ik had een aparte tank voor de wasbenzine welke ik met een fietsventiel + pomp op pakweg 1.5 – 2 bar druk zette.
Met een kraantje op de tank kon de onder druk staande benzine naar de ingang van de spiraal stromen.
Tijdens het starten stond de kraan op de brander heel weinig open.
Ik liet dan een paar druppels benzine uit de brander lopen en stak deze aan.
Deze druppels begonnen de benzine in de spiralen te verwarmen, uiteindelijk tot over het kookpunt.
Als je goed luisterde hoorde je de nozzle ietsje sissen, eerst komen er druppels uit, die ook gaan branden maar langzaamaan regel je de toevoer dusdanig dat de benzine in de spiralen verdampt en er als stoom uit komt bij de nozzle, dit geeft een flink ruisende vlam met blauwe kegel.
Met de afsluiter op de brander regel je de vlam grootte.
Ik kon zo met en halve liter wasbenzine een dag lang m`n stationaire installatie aan de gang houden (waterpijp yarrow ketel, staande 1 cilinder + 2 cilinder balans machine).
Om het uur of zo moest ik wat lucht bij pompen in de tank, je hoorde dan de brander rustiger worden, een tegen dat de druk aan het zakken was.

In en RC boot lijkt me dit wat lastig.

Een petroleum vergasser werkt op dezelfde manier, maar heeft wel meer voorverwarming nodig.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » za jun 11, 2011 5:09 pm

Bedankt John hier kan ik wat mee.
Ga ik zeker proberen.

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » di jul 12, 2011 8:37 pm

Geen idee of jullie mij al gevolgd hebben op het modelbouwforum, daarom een kleine update hier.

Heb eerst geprobeerd met spiritus.
Dat werkt lekker schoon en brand eigenlijk vanzelf.
De verbrandingswarmte die uit spiritus komt is echter dermate klein dat ik al snel overstapte op Petroleum.
Met een kleine voorwarmer bleek het helemaal niet te werken.
Met een grotere voorwarmer ging het wel, maar was de vlam erg nerveus.
Mogelijk ook doordat ik tussen de brander en de afsluiter veel leiding had.

Ik heb toen nog wat geprobeerd met keramieksteen uit een HR-CV ketel, maar dat is bij petroleum (in de huidige vorm bij mij) niet te doen.
Het is net of er teveel petroleum gas uit de nozzle komt en niet genoeg door het keramiek wil stromen, want het brand al via de lucht-toevoer gaten in de brander. . . .

Na wat avondjes google op diverse lokaties, heb ik de stap genomen naar wasbenzine.
Eerst buiten de ketel (uiteraard) en buiten (uiteraard) dat werkte leuk, mits voorverwarmd.

Toen met keramiek en dat gaf een heerlijk rustig en stabiel beeld, met wel een lange vlam.

In de ketel was dit echter geen succes.
zie film. http://www.youtube.com/watch?v=rgHNVJzUqT4

Dus toen maar het keramiek eruit gehaald.
Het lijkt nu net een soldeerbrander op een prikbus voor wat het geluid betreft, maar het werkt.
Het nozzletje is een standaard nozle van een popaanfles gaspit (voor op de camping) met een diameter van minder dan 0.3mm (heb geen meet stiften om het te meten).
Een inspuitdruk van 1 bar lijkt het fijnste om te gebruiken.
Als het in de boot zit zal ik weer een verslagje plaatsen.

Hieronder een eerdere test met een kleine branderkop en petroleum.
http://www.youtube.com/watch?v=2AiDTujD ... re=related

hier nog een film van de grote branderkop en spiritus.
http://www.youtube.com/watch?v=hLPbKUF5 ... re=related

Terug naar “(stoom)Ketels”