Ketel maken

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

ko

Ketel maken

Berichtdoor ko » Za Okt 16, 2010 7:58 pm

Ik ben mijn eerste stoomplant aan het maken uit het handboek "model stoommachines" van Rob van Dort
Ik heb nu de fronten van de ketel gemaakt maar deze lopen bij mij eerst nog 8 mm recht (met de buis mee) eer deze bol worden.
Op de tekening gaan deze gelijk na de las bol.
Ik vraag mij af is dit een probleem ivm de sterkte of moet ik deze 8 mm er nog afhalen en dan de fronten solderen.
Op de meeste tekeningen die ik heb zie je dat de fronten in de buis gesoldeerd zijn maar bij deze tekening is dit niet het geval hier komen de fronten op de buis
De wand dikte van de buis is 2.5 mm ook volgens de tekening

Foks Peter

Berichtdoor Foks Peter » Zo Okt 17, 2010 12:21 pm

Hallo Ko,

Ben je de horizontale ketel van pagina 226 1e druk aan het bouwen?
Bij stalen ketels kunnen de fronten dmv een V-lasnaad aan de ketelbuis gelast worden, bij koperen ketels wordt het front in de ketel of over de ketel geschoven en dan hard gesoldeerd.
Dan is het 8mm, rechte stukje prachtig voor een stevige soldeerverbinding.
In jouw geval moet je dus eerst een koperen strip om je ketel maken, waar je deksel in past om de juiste verbinding te verkrijgen.
Ik zou zeggen, fronten opnieuw uitgloeien en nu op een kleinere mal op maat kloppen.................zo gebeurd...... :shock:

kijk ook even hier.
http://www.foxmodelbouw.nl/HTM/Stoom/stoomketeltje.htm

Groet Peter

ko

Berichtdoor ko » Zo Okt 17, 2010 2:53 pm

Inderdaad dat is de ketel die ik aan het bouwen ben
Maar er is hier dus geen overlapping getekend, ook heb ik via NVM de zelfde tekeningen met een beschrijving gekocht en ook hier is er geen overlapping geteken, maar komen de fronten recht tegen de buis gesoldeerd
Maar als ik u begrijp moet dit dus wel met een overlapping gebeuren voor de juiste verbinding

Rens v Woudenberg

Keteltje

Berichtdoor Rens v Woudenberg » Do Mei 26, 2011 12:57 pm

Interessante serie fotos over de bouw van een keteltje .
Wanneer komt het beloofde vervolg .

Rens v Woudenberg

Terug naar “(stoom)Ketels”