Injecteur, als ketelvoeding, wie heeft ervaring

Een van de belangrijkste dingen bij een stoominstallatie (of het nu een stationaire machine of een locomotief is) is de ketel

Moderator: Moderators

baggeraar

Injecteur, als ketelvoeding, wie heeft ervaring

Berichtdoor baggeraar » Di Jul 20, 2010 6:50 pm

Als grootbedrijf "deskundige" heb ik zeer goede ervaringen met de injecteur.

Nu weet ik dat die ook op modelschaal te koop zijn.

Werken die dingen? (zijn ze hufterproof, storingsvrij)
bij welke druk?
hoe is de opbrengst?
Hoe is het gebruiksgemak? (kun je die automatisch bedienen met een servo, of moet dat ook op gevoel tot ie aanslaat en dan wat verder).

Ik ben van plan mijn machine kamer te automatiseren vandaar deze keuze.
En het rendement (en betrouwbaarheid) lijkt me beter dan dat van een stoompomp).

groet Harm
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.

john

Berichtdoor john » Wo Jul 21, 2010 4:02 pm

Ik gebruik de kleinste die er te krijgen is van Cashmore, 0.7 liter per minuut.
Een vooral kleine injecteur werkt pas goed vanaf 4 – 5 bar.
Let wel op want met een kleine ketel pompt de injecteur er zoveel water in dat de druk zo 1 a 2 bar weg kan zakken.

Mitst het ketelvoedingswater niet vuil en of te warm is en de injecteur goed schoon wordt gehouden zal deze meestal wel werken.

Belangrijk is dat de injectuer NIET ZELFAANZUIGEND IS !!
Het water moet dus erg gemakkelijk de injectuer in kunnen lopen, andrs doet het niet goed, of helemaal niet.

Je hebt 2 servo`s nodig:
1 om de water kraan te openen
1 om de stoomafsluiter te openen

Zorg ook dat de morspijp buiten de romp steekt, eventueel lekwater loopt dan gewoon naar buiten, en geeft dit een visuele controle op de werking van de injecteur.

Als de injecteur afslaat spuit deze stoom en water door de morspijp naar buiten, daarmee zie je meteen of hij werkt of niet.

Alleen hoe check je of de ketel niet te vol of te leeg wordt op afstand ?

Ik heb thuis een schema van een “electronisch” peilglas.
Met 2 geisoleerde voelers wordt met 3 led`s aangegeven wat de waterstand in de ketel is.
2 voelers onder water = ketel vol
1 voeler in water 1 in stoom = ketel half vol
2 voelers in stoom is LAAG WATER

Daarmee kunnen relais geschakeld worden die een pomp aan kunnen zetten.
En eventueel een alarm bij laag water detectie.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » Wo Jul 21, 2010 8:54 pm

Ik gebruik de kleinste die er te krijgen is van Cashmore, 0.7 liter per minuut.

*1

Belangrijk is dat de injectuer NIET ZELFAANZUIGEND IS !!
Het water moet dus erg gemakkelijk de injectuer in kunnen lopen, andrs doet het niet goed, of helemaal niet.

*2

Je hebt 2 servo`s nodig:
1 om de water kraan te openen
1 om de stoomafsluiter te openen

Zorg ook dat de morspijp buiten de romp steekt, eventueel lekwater loopt dan gewoon naar buiten, en geeft dit een visuele controle op de werking van de injecteur.

*3

Ik heb thuis een schema van een “electronisch” peilglas.
Met 2 geisoleerde voelers wordt met 3 led`s aangegeven wat de waterstand in de ketel is.

*4.
Allereerst bedankt voor de reaktie.

*1:Ik heb op de naam Cashmore nog wat gegoogled, een andere komt op 12oz/min is ca 340 cuub cm/min.
Maar dat is nog rijkelijk veel en lastig regelbaar met een ketelinhoud van slechts 1 liter.
En een verschil van 130 cuub cm tussen vol en laagpeil.
*2: dat is ronduit lastig/ primitief omdat je voorraad tank dan wel erg hoog komt (slecht voor zwaartepunt in een boot).Jammer dat dat in model niet gaat.
*3: ja das ook wat.
*4: Heb ik ook aan gedacht, maar hoe doe je dat met drukdicht geisoleerde keteldoorvoeringen dan?
Ben zelf bezig met een opnemer met InfraRood zender/ontvanger rond het peilglas, ik weet alleen niet of dat werkt met ook nog de temperatuur verschillen in de ketel.
Moet wel een groot beetje feilloos werken, bij mijn kleine watervolume.
Als je daar evt wat meer info over hebt hoor ik dat graag.

Het ziet er nu naar uit dat ik voor continu een pomp nodig heb (waarschijnlijk) onafhankelijk van de machines.
En misschien een injecteur voor nood.

Ik denk verder, heb gelukkig geen oplever datum gepland.
Meedenkers waardeer ik ook.
groet Harm.
Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken.

john

Berichtdoor john » Do Jul 22, 2010 1:01 pm

De "voelers" zijn bronzen stiften, iets van 3mm rond, steken zo`n 10 a 15mm in de ketel.
met een teflon busje wat ingeklemd kan worden wordt de voeler geisoleerd van de ketel.

Ik kan wel eens een paar copietjes maken en naar je opsturen ?

Groet,

John
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » Do Jul 22, 2010 6:09 pm

Ik kan wel eens een paar copietjes maken en naar je opsturen ?
Heel graag John
mail adres heb je per PB

baggeraar

Eigen bouw waterniveau regeling en Wildervanck stoompomp

Berichtdoor baggeraar » Zo Jul 31, 2011 7:28 pm

Ondertussen een tijd verder en kan wel zeggen dat ik nu tevreden ben met het bereikte resultaat.

Ik heb een waterniveau regeling gemaakt en het lijkt te werken (op lucht)

Op de film kantel ik de boot zodat het net is of het waterpeil verandert.
Op het printje zitten een oranje led die als eerste uit gaat als het niveau zakt en een groene led voor het nog lagere waterpeil.
De reactie snelheid van de pomp staat nu nog kort (is makkelijker met testen en inregelen), maar is te vertragen tot maximaal 1 minuut.
Dit om bij golfslag te voorkomen dat de pomp als een knipperlicht gaat reageren.

http://www.youtube.com/watch?v=oDE5EzC5X0Q

gerard

Berichtdoor gerard » Ma Aug 01, 2011 11:34 pm

Hallo john,

Is het mogelijk om ook die info te krijgen van die regeling??
Ik ben met de revisie van een stoomloc (spoor 1) bezig maar heb geen ruimte voor een peilglas. Dit lijkt me een geschikte oplossing.

Groeten Gerard
Het gaat niet om de luxe van de keuken, maar om de kok die er wat mee doet!!

Www.spoor1locloods.nl

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » Di Aug 02, 2011 9:35 am

Ik ben met de revisie van een stoomloc (spoor 1) bezig maar heb geen ruimte voor een peilglas.

Lijkt me heel erg NIET in orde.

Een stoomketel zonder waterpeilglas.

Laat de veiligheids commissie het maar niet horen.

gerard

Berichtdoor gerard » Di Aug 02, 2011 11:46 pm

Beste B,

We hebben het hier over SPOOR 1 en dan over een trein met een koperen geheel zilvergesoldeerde ketel met een inhoud van minder dan een halve liter. De loc is uitgevoerd met een simpele Smithies ketel gestookt op gas of op spiritus.
Bij deze treintjes is het gebruikelijk dat je je ketel vult en je brandstof vult en de loc laat rijden totdat ( in de meeste gevallen) je water op is!! Ik zie hier de toevoeging van een peilglas niet. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je vuurtje lekker laat doorbakken op een droge ketel, dat begrijpt hopelijk iedereen.
Betreft het hier nou een kolenstoker (waar ik er ook twee van heb) dan ben ik met je eens dat een peilglas zeker aan de orde is.

Ik bouw al 19 jaar, heb een spiritus stoker twee gas gestookte en twee kolengestookte locomotieven gebouwd. De laatste twee zit wel een peilglas op.

Nou ben ik een van de twee gasgestookte aan het ombouwen naar spiritus. En wil graag kunnen zien voor het gemak wat het waterpeil is. Hierbij wil ik gebruik maken van bovenstaand systeem.

Je zegt laat de veiligheids commissie het maar niet horen...

Er zijn verscheidene spoor 1 locomotieven beschreven in verschillende bladen en ook zonder peilglas, nou aan jou de vraag hoe ze deze kunnen publiceren tegen de veiligheidsregels in.

Daarbij komt dat als je met je schip aan het varen bent je nog zo'n prachtig peilglas op je ketel kunt hebben, maar als je je schip een eind weg vaart hoe kun je je waterpeil dan in vredesnaam zien??

Met vriendelijke groeten
Gerard :wink:

Www.spoor1locloods.nl

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » Wo Aug 03, 2011 5:32 pm

Er zijn verscheidene spoor 1 locomotieven beschreven in verschillende bladen en ook zonder peilglas, nou aan jou de vraag hoe ze deze kunnen publiceren tegen de veiligheidsregels in.
Ik ging uit van "echte" ketels en wist niet dat er zulke ketels worden geaccepteerd.
Sorry daarvoor.

Daarbij komt dat als je met je schip aan het varen bent je nog zo'n prachtig peilglas op je ketel kunt hebben, maar als je je schip een eind weg vaart hoe kun je je waterpeil dan in vredesnaam zien??
Ja dat is wat zeg, zie het maar als veiligheids riemen in een auto die je niet gebruikt tijdens het rijden. :?:

Daarom heb ik die waterpeil regeling erop zitten, zie mijn eerdere posting. :twisted:
Snap daarom ook niet waarom je een verhelderend bericht met een zin als deze afsluit.

met vriendelijke groet Harm

gerard

Berichtdoor gerard » Wo Aug 03, 2011 6:14 pm

Beste Harm,

Gelukkig is het nu opgehelderd. Ik hou niet zo van zulke discussie's.
Maar ik heb nu nog geen informatie over de water niveau regeling. Ha!
Ik was trouwens nieuwsgierig naar de diameter van je ketel en de diameter van je voelers.
Heb jij ze ook uit brons gemaakt?

Ik hoop dat je alsnog wat informatie zou willen geven. Het lijkt me erg handig.

Vriendelijke groeten
Gerard

Www.spoor1locloods.nl

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » Do Aug 04, 2011 4:53 pm

Gerard,
Ik begrijp nu dat ik er wat bij had moeten vertellen.

Afbeelding
(De huidige vorm heeft een wat meer hufter proof uitvoering)

Ik heb een peilglas met diameter van 6 mm.
Daar zitten de zend en ontvang diode om heen in een houten blokje.
Ik heb dus een optische regeling.
Die platen voelers heb ik niet geprobeerd.
mogelijk in een andere ketel.
Deze ketel is 15cm rond en 15cm lang.(schots)

john

Berichtdoor john » Do Aug 04, 2011 4:57 pm

Beste Harm,

Gelukkig is het nu opgehelderd. Ik hou niet zo van zulke discussie's.
Maar ik heb nu nog geen informatie over de water niveau regeling. Ha!
Ik was trouwens nieuwsgierig naar de diameter van je ketel en de diameter van je voelers.
Heb jij ze ook uit brons gemaakt?

Ik hoop dat je alsnog wat informatie zou willen geven. Het lijkt me erg handig.

Vriendelijke groeten
Gerard
bekijk dit maar eens:

http://www.schienendampf.com/34487225nx ... -t820.html

baggeraar

Berichtdoor baggeraar » Do Aug 04, 2011 5:07 pm

John, die staat bij mij onder de favo's voor wellicht mijn Yarrow ketel.

Terug naar “(stoom)Ketels”