Pagina 1 van 1

Verschillende materialen solderen

Geplaatst: zo jan 06, 2019 12:22 pm
door Foden
Voor het maken van een gastankje wil ik gebruik maken van een stukje RVS pijp 32 x 29 mm met frontjes van koper 2 mm. en messing ferrules. Alles te solderen met zilversoldeer. Kan dit zonder meer, of is er een risico i.v.m. corrosie door de verschillende materialen of verschil in uitzettingscoëfficiënt?

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: zo jan 06, 2019 5:39 pm
door Snipper
Ik soldeer ook wel verschillende materialen aan elkaar en heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Gemakshalve zou je de tank en de onderdelen allen uit hetzelfde materiaal kunnen maken dan is de vraag al opgelost over de uitzettingscoëfficiënt.
Blijft over de soldeersoort met de materiaalsoort.
Zelf soldeer ik meestal met zilversodeer , maar daar las ik net iets over in dit forum dat zilversoldeer en messing niet goed samen gaan.
Ik hoop dat diegene dit leest en het uitlegt want mijn interesse is gewekt.

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: zo jan 06, 2019 5:44 pm
door pfb
Moi Bernhard,
Natuurlijk kun je deze materialen met elkaar hardsolderen. Voor het solderen van de RVS pijp aan de koper frontjes moet je het RVS goed schoonmaken / schuren. Het schoonmaken gaat erg goed met remreiniger en of een beetje zuren. Daarna direct met een papje van flux insmeren. Zelf gebruik ik geen leidingwater om van de flux een papje te maken; met spiritus of gedistilleerd water.
In elkaar zetten, nooit met de vingers aan het soldeervlak komen, dan langzaam de warmte opvoeren door de brander voornamelijk op het RVS te richten.
Succes, Peter

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: zo jan 06, 2019 5:53 pm
door pfb
Moi,
Nog even een reactie over messing en zilversolderen; Het is volkomen lariekoek dat het niet goed gaat. Als je de soldering goed schoonmaakt, het juiste flux gebruikt en de boel niet verbrand, bent ik niet bang dat het fout gaat. Ik soldeer het al meer dan 50 jaar. Alleen als je zachtsoldeer hebt gebruikt en je wilt daarna op die plek alles nog zilversolderen ga je de boot in.
Groet, Peter

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: zo jan 06, 2019 9:35 pm
door val
:?:

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: zo jan 06, 2019 10:22 pm
door val
:?:

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: zo jan 06, 2019 10:23 pm
door val
:?: o

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: zo jan 06, 2019 10:25 pm
door val
Hoi,
aub toch even blz 17 lezen van het Handboek Modelstoomketels...en het desbetreffende Keuringsreglement over het gebruik van messing.
Alles kan... maar of het mag is een ander verhaal!
Gelukkig is er maar 1 soort roodkoper...echter zijn er verschillende soorten
messing (koper/zink verhouding is verschillend) het zink smelt bij 420, koper aan + 1400° bij te hoge soldeer temperatuur zou dus het zink in de messing kunnen "verbranden". Wat poreusheid/ slecht hechten van het soldeermateriaal zou kunnen veroorzaken. Het gaat niet om koperen leidingen met messing kraan/verbinding wat perfect te solderen aan +- 500° is. Maar wel al dan niet een messing (stoom) ketel!!!
Mvg Val

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: ma jan 07, 2019 6:12 pm
door Foden
Hallo Snipper, Peter en Val,
Net als Snipper was de reactie van Val op de vorige post reden om mijn vraag te stellen. In het 2de antwoord van Val verwijst hij naar het handboek stoomketels. Er wordt bij koperen ketels ook altijd aangeraden (verplicht) om met bronzen (forforbrons) ferrules te werken. Naar mijn beste weten niet zozeer i.v.m. de soldeertemperaturen en de verschillende samenstelling van messing, maar meer i.v.m. de veroudering van messing, waardoor op den duur de betrouwbaarheid van de aansluiting in het geding komt. Brons i.p.v. koper omdat het tappen van goede schroefdraad in koper heel lastig blijft. In mijn geval had ik ook beter voor fosforbrons kunnen kiezen, maar dat had ik niet liggen.
Heb het advies van Peter gevolgd en na solderen en schoonmaken het tankje afgeperst op ruim 12 bar. Lijkt mij voldoende voorlopig om er vertrouwen in hebben.

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: vr jan 11, 2019 3:13 pm
door patrol2.8
Ik zou gewoon lijmen, locktite heeft een assortiment waar je alles mee kan lijmen. Scheurtjes in carters worden zelfs gerepareerd. Lijmtechnisch construeren! je zal echt versteld zijn van de mogelijkheden.

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: za jan 12, 2019 7:52 pm
door Snipper
Ja ik lijm ook steeds vaker als het tot de mogelijkheden behoort.
Loctite 603 is fantastisch.
En JB lijm is een wondermiddel.

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: zo jan 13, 2019 6:16 pm
door val
patrol2.8 scroll even naar het voorpagina, klik op "veiligheid" SGH FORUM!!
Snipper: Ja ik lijm ook steeds vaker als het tot de mogelijkheden behoort.>>> tot 150° en beperkt belastbaarheid.
Ps Natuurlijk lijm ik ook...maar niet voor alles bestaat er lijm!

Re: Verschillende materialen solderen

Geplaatst: vr jan 18, 2019 11:39 pm
door soldeermens
Foden post_id=12794 time=1546770128 user_id=6756]
Voor het maken van een gastankje wil ik gebruik maken van een stukje RVS pijp 32 x 29 mm met frontjes van koper 2 mm. en messing ferrules. Alles te solderen met zilversoldeer. Kan dit zonder meer, of is er een risico i.v.m. corrosie door de verschillende materialen of verschil in uitzettingscoëfficiënt?

Beste Foden,
Waarom maak je jou gastankje niet helemaal van rvs.
Makkelijk en mooi te solderen met hardsoldeerzilver.
Dit kan zonder problemen.
De vulling propaan of butaan tast het rvs niet aan.

groet,
Joep