Digitale uitlees systeem bij mijn draaibank

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
franslijteo

Digitale uitlees systeem bij mijn draaibank

Bericht door franslijteo » vr dec 16, 2016 6:18 pm

Ik heb een Emco Maximat V10 P draaibank gekocht met een digitale uitlezing, ik heb daar geen beschrijving van.
Ik heb hem gekocht waarvan de eigenaar van deze bank gestorven is, deze mensen wisten ook niet waar hun vader dit systeem gekocht had en of er een handleiding daar bij was , vandaar nu mijn vraag of er iemand dit systeem kent c,q, er een handleiding van heeft of waar ik het kan kopen.
Ik weet zelfs het merk van het kastje met de toetsen er op niet, en kan er ook niet achter komen,
het beeldscherm is een Sony draagbaar tv toestel en bij Sony kennen ze dit systeem ok niet.
Ik heb er mensen uit mijn kennissen kring er bij gehad, maar niemand kan mij uitleggen hoe het systeem precies werkt en waar het van af komt.
Vandaar dat ik hier de vraag stel of er iemand bekend is met dit systeem zie twee foto's

hopelijk kan mij iemand helpen
Mijn E-mail adres is f.lijten@onsnet.nu
Gr. Frans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marcel101
Contacteer:

Re: Digitale uitlees systeem bij mijn draaibank

Bericht door Marcel101 » za dec 17, 2016 11:54 pm

Hallo Frans,

Ik ben niet bekend met het systeem. Maar ingewikkeld kan het echt niet zijn.
De X as van je machine loopt van het centrum van je klauwplaat (links) tot aan het center aan de rechterkant.
De Y as geeft de positie van je beitel weer. (van je af, naar je toe)
De Z as geeft de hoogte van de freeskop weer. (omhoog, omlaag)

Om een werkstuk te maken zet je het eerst in de klauwplaat. Laten we zeggen een stuk van rond 60mm. Aan beide zijden afgezaagd en zeg 104mm lang. Je draait eerst de uitstekende kopse kant mooi vlak. Dan haal je hem eruit en meet de lengte nog een keer, laten we zeggen dat het precies 100 mm lang moet worden. Zet het werkstuk weer in de klauwplaat met de vlakke kant naar binnen.

Nu kun je alle indicators op NUL gaan zetten. Zelf gebruik ik daar altijd een cigarettenvloeitje voor.

Draai je beitel naar de buitenkant op willekeurig welk punt van de rond60 totdat je het vloeitje er niet meer tussen kan bewegen. Dan selecteer je de Y-as van je uitlezing (typ #2). Je kunt zien dat je de juiste as geselecteerd hebt doordat bijvoorbeeld de cijfers gaan knipperen, er verschijnt een cursor, of iets dergelijks. Op de afbeelding die je gepost hebt zie ik bijvoorbeeld onder -955.83 voor de X een blokje/balk staan. Zoiets moet je op letten.

Selecteer de Y-as door #2 te typen. Als de Y-as geselecteerd is typ je #0.Als je dat goed gedaan hebt springen de cijfers die op je foto 655.16 aangeven op 000.00 .
Dat willen we hebben.

Dan typ je #1
Zo selecteer je de X-as.
Draai de beitel terug, naar rechts tot voorbij het werkstuk. Dan naar binnen en dan met de vloeitje methode tot tegen de kopse kant van het werkstuk. Typ weer #0.

Dan kun je beginnen het werkstuk op lengte vlak te draaien.
En
zo
voorts.

*....* Wil zeggen dat je de waarde in kunt stellen.
Selecteer de Y-as door #2 te typen. Zet de beitel met de vloeitje methode op de buitenkant en typ *06000* . Zo kun je bijvoorbeeld in plaats van de Y-as op NUL te zetten 060.00 invoeren.

Door #7 te typen kun je kiezen of je de waarden in het beeldscherm in metrisch (millimeters) of in Imperial (inches) uit wilt lezen.
Door #8 te typen verdubbel je de uitlezing. Dat kan handig zijn, want als je je beitel 1 millimeter langs de Y-as invoert wordt de diameter van je werkstuk 2 millimeter kleiner.
Door#9 te typen keert de uitlezing om.

Nu gaan we het werkstuk maken. Dat steekt met een gezaagde kant uit de klauwplaat, weet je nog ?
Draai die kopse kant een paar keer vlak totdat je op de X-as -002.00 afleest. Geeft de uitlezing 998.00 aan dan kun je #9 typen, net wat je prettiger vind.
Meet nogmaals de lengte van je werkstuk. Je meet bijvoorbeeld 100,85 mm.
Draai er nog eens 0.85 mm af om het werkstuk precies 100 mm lang te maken.

De #8 functie is vooral handig als je beseft dat als de beitel 1 mm. langs de Y-as invoert dat dan de diameter van je werkstuk 2mm kleiner wordt.

Ik hoop dat het zo een en ander verduidelijkt voor je.

Vriendelijke groet,
Marcel
plaats hier je onderschrift

Jef

Bericht door Jef » zo dec 18, 2016 11:48 am

Hoi Frans,

Ik heb indertijd ook zo'n digitale uitlees module die ik gekocht had bij Herman Buitelaar toen dat zijn winkeltje nog in de Zeugstraat in Gouda was,dus toch al een tijdje terug,ik heb waarschijnlijk nog ergens de handleiding daarvan liggen,als ik deze vind dan scan ik die in voor u en mail deze door.

Jef.

Marcel101
Contacteer:

Bericht door Marcel101 » zo dec 18, 2016 8:14 pm

Aanvulling.

Het enige wat ik niet begrijp is de "PRESET n" functie. De letter "n" wordt in de techniek vaak gebruikt om in formules het aantal omwentelingen aan te geven.

Per seconde of per minuut, al naar gelang.
RPM betekent omwentelingen per minuut. De "R" uit die afkorting = hetzelfde als de "n" op je foto.
Dat "Direct n = preset n" lijkt me een functie die niet actief is op jouw draaibank c.q. uitlezing.

Het is van belang voor machinebankwerkers bij het maken van schroefdraad. Ook voor het vinden van de optimale snijsnelheid voor het vlakdraaien.

Wat ik op andere afbeeldingen op het net zie van jouw draaibank kun je dat niet met het numeriek kastje instellen. Wel een mooie draai/freesbank hoor.

Vriendelijke groet,
Marcel

franslijteo

Bericht door franslijteo » zo dec 18, 2016 9:16 pm

Marcel hartelijk dank voor je uitleg, ik ga het allemaal uitproberen

Groetjes Frans

Marcel101
Contacteer:

Bericht door Marcel101 » ma dec 19, 2016 12:21 am

Ik/wij horen graag je belevenissen hieromtrent Frans.
Nou niet om het 1 of ander hoor. Ik ben er niet op uit om je de loef af te steken. Ik wens je echt uit het diepst van mijn hart toe dat je de mooiste onderdelen zult produceren met die machine.

Maar nou even zonder dollen. Wij willen hetzelfde.
Vraagje van mij aan u.
Wat is centerhoogte ?

franslijteo

Bericht door franslijteo » ma dec 19, 2016 1:39 pm

De centerhoogte is 127 mm, afstand tussen de centers is 65 cm

Gr F.L.

johntw

Bericht door johntw » ma dec 19, 2016 11:38 pm

franslijteo.

Als je behoefte hebt aan een pdf met de handleiding en onderdelenlijst van de Maximat V10P
kan ik die wel naar je mailen . Dus alleen de draaibank met freeskolom niet de uitlezing !

johntw

franslijteo

Bericht door franslijteo » di dec 20, 2016 12:51 am

Dit zou ik heel fijn vinden, ik heb namelijk geen handleiding van mijn draaibank.

Groetjes Frans

Gep Engler
Contacteer:

Bericht door Gep Engler » di dec 20, 2016 1:38 pm

Hallo Frans,

Ik lees net dat je geen handleiding hebt van je Emco Maximat V10 P.
Wellicht is dit zéér actieve forum dan ook interessant voor jou:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/emcoV10lathe/info
en, in iets mindere mate ook deze:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/Sup ... Group/info
Beide bevatten o.a. in de "Files" (wel even aanmelden om er bij te kunnen) een vracht informatie; inclusief handleidingen.
Maar let op: Op deze beide fora lopen de discussies over "onze" metrische en de "imperial" (naar o.a. de VS geëxporteerde inch uitvoering) soms nogal door elkaar. En dat leidt wel eens tot misverstanden/verwarring.
De Amerikaanse handleiding staat hier:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/emc ... %20Manual/
Dit is géén vertaling van het originele Duitse handboek, maar een geheel apart verhaal.

En ook hier een aardig verhaal over de Amerikaanse uitvoering van de V10 (blz. 145 e.v.):
https://books.google.nl/books?id=htcDAA ... &q&f=false

Maar wij zitten in Europa, dus:

De originele Duitse handleidingen van de oudere EMCO machines staan hier (Maximat V10P / Maximat Mentor 10 als vierde van onder):
http://www.emco.or.at/index.php/downloa ... hmaschinen

En ook op de site van de Nederlandse importeur (onderaan de pagina):
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmac ... -machines/
Klik op "jouw" type en dan op "downloads".
En wat onlogisch: onder de "Emcomat 7" staat hier de Nederlandse versie van de handleiding van Emcomat 7 - 7L + Maximat V10 !
En daarmee had ik dit opstel natuurlijk eigenlijk moeten beginnen!

Zo heb je tijdens de feestdagen in elk geval weer wat te lezen!

Succes ermee!
Gep
(zelf heb ik een Emcomat 7)

franslijteo

Bericht door franslijteo » di dec 20, 2016 10:14 pm

Jullie allemaal hartstikke bedankt voor jullie inzet om mij aan diverse handleidingen
te helpen, ik ben een A.O.W. er van 75 jaar dan wordt het allemaal wat minder
om op de computer alles te vinden, nogmaals mijn hartelijke dank voor alles
en hopelijk houden we contact, ik kan nu vooruit met alles wat ik via jullie heb
gekregen.
Nog even dit, over het gebruik van mijn digitale uitlees kastje, ik ben via de handleiding te werk gegaan en het gaat mij al een stuk beter om er mee te werken, dus dit gaat goed lukken.

Gr F. Lijten

Ed

Bericht door Ed » zo dec 25, 2016 10:18 am

Hallo,
Iets over de preset. Zorg dat de instelling van de x-as op diameter staat.Je wilt bv een as naar 10mm rond draaien. Draai de as af en meet de diameter nauwkeurig op, druk nu op preset, kies de as (in dit geval de x-as en vul de gemeten waarde in. Je kunt dan naar de maat toe werken.

Ed

Plaats reactie