weer een verfproject mislukt.....

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

c.detheije
Berichten: 31
Lid geworden op: zo dec 23, 2007 11:56 pm
Locatie: maastricht
Contacteer:

weer een verfproject mislukt.....

Berichtdoor c.detheije » ma mar 21, 2016 11:03 pm

Doe al zo'n 26 jaar aan modelbouw en waar ik veel plezier uit het bouwen haal, heb ik met name frustraties tijdens het verfen / spuiten van de modellen. Helaas is dit weer zo'n moment en ik heb jullie hulp hart nodig!!

Ben momenteel bezig met een stuart triple stoommachine. Delen ervan bestaan uit gietstaal en deze wil ik verven. Dus ik heb de onderdelen gestraald om mooi schoon te krijgen en daarna met aceton vet vrij gemaakt. Vervolgens bij Heutz auto lak en grondverf gehaald (motip). Mooi alles gespoten, maar bij het geringste komt de lak van de grondverf, maar ook de grondverf van het metaal. Duidelijk signaal dat ik met de verkeerde verf aan de slag ben gegaan. Wat moet ik doen, welke grondverf en lak moet ik nu eigenlijk hebben? maakt me niet uit hoe duur het is als het maar voor de eerste 25 jaar erop blijft zitten.

hoor graag jullie ideeën en ervaringen

Will
Berichten: 19
Lid geworden op: zo jan 18, 2009 9:11 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: weer een verfproject mislukt.....

Berichtdoor Will » di mar 22, 2016 10:09 am

Ontvetten met aceton of een ander oplosmiddel is niet juist, door dat aceton het vet verdund, verplaats je het over het gehele werkstuk.
Na het stralen moet het werkstuk vetvrij zijn, eventueel voor het stralen ontvetten met een koudontvetter die ook bij het reinigen van motoren wordt gebruikt dan goed afspoelen met heet water.
Bij het reinigen heb je altijd een transportmiddel (water) nodig om de vervuiling af te voeren.
Na het stralen snel de primer aanbrengen en goed laten drogen, dit om te voorkomen dat er na het stralen vliegroest op het werkstuk komt,
Lucht die gebruikt wordt voor het stralen is nooit helemaal vochtvrij en veroorzaakt die vliegroest
Ik hoop dat ik het een en ander duidelijk heb weergegeven.
Will

pfb
Berichten: 165
Lid geworden op: za jun 30, 2007 12:06 pm
Locatie: Ezinge

Re: weer een verfproject mislukt.....

Berichtdoor pfb » di mar 22, 2016 11:07 am

Will heeft het bij het goede eind. De te stralen onderdelen werden altijd eerst grof ontvet, we mochten er wel met de vingers aanzitten om het naar de straalcabine te brengen. Na het stralen nog een keer ontvetten en de grondlak in twee dunne lagen opbrengen. Drogen kan ook boven de (gas)kachel. Daarna minstens twee lagen aflak. Spuit in dunne lagen, dan houdt het ook beter en het geeft een gladder oppervlak.
Succes, Peter

Chrit-koumans
Berichten: 322
Lid geworden op: di sep 30, 2008 3:13 pm
Locatie: Thuis

Re: weer een verfproject mislukt.....

Berichtdoor Chrit-koumans » wo apr 06, 2016 1:54 pm

Hallo,

Ik heb zelf nog geen ervaring met het volgende product, maar Hamerite grondverf of menie schijnt een zeer goede hechting te hebben.
Ik zal het zelf ook gaan uittesten.

Groet,

Chrit
De optimist ziet steeds rozen,
De pessimist alleen maar doornen.

kotje
Berichten: 26
Lid geworden op: di nov 01, 2011 11:11 am
Locatie: Knokke-Heist (Belgie)

Re: weer een verfproject mislukt.....

Berichtdoor kotje » zo jun 26, 2016 8:17 am

Het is idd za dat je voor het stralen éérst moet ontvetten en daarna stralen en terug ontvetten,ik heb altijd ontvet met wasbenzine voor en na het stralen en had altijd altijd goede reultaten.
mijn laatste 2 projecten heb ik gespoten in autolak met harder dit is natuurlijk iets moeilijker omdat je aan bepaalde regels moet houden zoals luchtvochtigheid,temperatuur, materingsmiddel enz. maar het resultaat is dan ook mooier,deze gespecialiseerde autoparts handelszaken hebben ook ontvetter passend voor het type ondergrond,maar dit is duur natuurlijk

FrankB
Berichten: 33
Lid geworden op: do okt 09, 2008 6:44 pm
Locatie: Cothen

Re: weer een verfproject mislukt.....

Berichtdoor FrankB » vr jul 15, 2016 10:05 pm

Als ik het 1e bericht zo lees heb ik de indruk dat de primer en de aflak elkaar bijten, en de lak de primer oplost. Zelf gebruik ik 2K industrie primer en lak. Bij gestraald staal of gietijzer moet de hechting geen probleem zijn, voor RVS, messing, brons, aluminium zijn etsende primers verkrijgbaar.


Terug naar “Werkplaatstechniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron