3 fase motor Myford

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

jaak1

3 fase motor Myford

Berichtdoor jaak1 » do feb 11, 2016 12:32 am

Beste,
Ik heb een draaibankje Myford Super 7 met probleem: als ik de motor wil inschakelen zowel links als rechts valt mijn differentiaal schakelaar uit, dit is een 30 mA, valt niet altijd stil bij opstarten, maar meestal wel, ik heb de motor een 3tal uren laten draaien zonder problemen, zodat hij ook zeker warm was, ik zet hem af en terug op en mee valt ons hele huis de stroom weg, kan dit in de omkeerschakelaar zitten of in een bijkomende schakelkast onder de draaibank.
Heeft men deze stuurkast (relais) nodig of mag je die wegnemen en de voeding rechtstreeks naar de schakelaar brengen waar deze links en rechts gestuurd kan worden.
Heeft iemand een idee waar we moeten zoeken of kan ook de motor zijn bij opstarten.
Vriendelijke groeten, jaak.

pfb

Re: 3 fase motor Myford

Berichtdoor pfb » do feb 11, 2016 6:46 pm

Moi Jaak,
Mijn Myford heeft een 2 fase motor. Als ik te snel omschakel naar achteruit springt bij mij ook de aardlekschakelaar er uit, ik moet wachten tot hij bijna stilstaat. Door nu een aparte leiding naar de werkplaats te maken met een zekering van 45mA traag gaat het goed.
Een oplossing voor jou zou ook zo'n aparte stroomleiding zijn of een digitale aansturing, maar die zijn prijzig en dan komt de vraag of je motor er geschikt voor is.
Succes, Peter

jaak1

Berichtdoor jaak1 » zo feb 21, 2016 12:31 pm

Hoi pfb,
Bedankt voor uw tip, maar voor mij niet van toepassing, heb 3 fase motor en zeker omdat het draaibankje in een aparte garage staat achter het huis in de tuin. Een electrieker heeft de motor doorgemeten en hij kwam er bij uit dat de wikkelingen doorgaven naar de massa, ik ga de motor vervangen door een andere, ik heb er eentje liggen van 1/3 pk ook 3 fase, er stond een op van 1 pk.
Is dit nu te riskeren of zal ik een zwaardere zoeken. Heeft iemand een idee?
gr.jaak

Foden

Berichtdoor Foden » zo feb 21, 2016 9:29 pm

Ik zou niet gaan voor een zo veel lichtere motor; daar krijg je spijt van.
Overweeg een 3 fasen motor met een frequentieregeling, lijkt een luxe, maar na korte tijd snap je niet dat je zonder kon. Kijk eens op de site van Indumex.nl.of Besturingen.com
Succes met de Myford.

jaak1

Berichtdoor jaak1 » vr feb 26, 2016 1:00 am

Bedankt Foden
Ik heb reeds eentje gevonden van 1 pk, een oudje maar hij loopt mooi en de frequentieregeling
dat moet ik nog uitzoeken, ik weet ook niet wat het kost, maar een nieuwe is me te prijzig denk ik.
gr. jaak

Marcel101
Contacteer:

Berichtdoor Marcel101 » wo sep 21, 2016 9:54 pm

Hallo Jaak.
We spraken al eerder op dit forum omdat ik ook op (een iets ander type) Myford werk. Nu is dit onderwerp niet zozeer voor mij van belang omdat mijn ML7 een 220V motor heeft. Enkele fase en een half paardekracht.

Toch ben ik wel benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen. Ik hoor/lees het graag.

Vriendelijke groet,
Marcel101
plaats hier je onderschrift

jaak1

Berichtdoor jaak1 » wo sep 21, 2016 10:24 pm

Hoi Marcel,
Ik heb de motor vervangen door een oudje van 1 pk 380 volt, kostte me 15 euro op kapaza,
De rest heb is gewoon gelaten, ik heb alleen een nieuwe riemschijf gedraaid passend op de motor,
Deze had een veel dikkere as, het was aleen uitzoeken naar de verhoudingen van de nieuwe riemschijf.
Groetjes jaak

Terug naar “Werkplaatstechniek”