Revisie AI Hembrug DR200

Alles wat maar te bedenken is met werkplaatstechnieken kan hier gevonden worden.

Moderator: Moderators

pieter dr200

Revisie AI Hembrug DR200

Berichtdoor pieter dr200 » Ma Jul 31, 2017 10:01 pm

Beste Forumleden,

Ik ben Pieter, Nieuw lid van het forum.
van huis uit ben ik fijnmechanische instrumentmaker en een aantal jaren geleden voor mij eigen begonnen.
tijdens mij opleiding aan het LIS in Leiden heb ik in de loop der tijd wat machines gekocht en verkocht om langzaam maar zeker tot betere machines te komen, want in een keer een werkplaats inrichten met goede machines is bijna niet te doen.

Nu was ik al een tijdje op zoek naar een grotere draaibank, groter dan de DR1 van Hembrug.
Ik was al naar diverse beurzen en handelaren geweest maar niet echt wat kunnen vinden naar mijn zin, te slecht of te duur.
Enige tijd geleden liep ik tegen een AI Hembrug DR200 aan, volgens de eigenaar zou hij werkend zijn, tijden het bezichtigen kwam ik er al gauw achter dat dit niet het geval was. storingen in de elektrische installatie en mechanische gebreken. Na wat onderhandelen van de prijs en levering kon ik het met de eigenaar eens worden.
alhoewel dat laatste nog niet echt mee viel, met een enigengewicht van 3 ton. hij kon hem maar net aan laden en lossen met zijn vrachtwagen, ook met de heftruck van de buren kregen wij hem maar net aan naar binnen.

Hier wat foto's bij binnen komst.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De oude elektrische installatie, Jare 50?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Demontage en veel oud vet en vuil.
Afbeelding
Afbeelding

De versnellingsbak
Afbeelding
Afbeelding

afleveren bij het straal bedrijf
Afbeelding

ik heb er bewust voor gekozen om hem te laten stralen omdat er diverse verflagen op zaten die ook onderling niet gehecht hadden aan elkaar. het is wel meer werk maar liever een goede basis dat dat het na een jaar af gaat bladeren.

De bovenbouw en en berg onderdelen.
Afbeelding

Stropke

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Berichtdoor Stropke » Zo Aug 27, 2017 9:45 pm

Hoi Pieter,
ben benieuwd naar het vervolg van je revisie. Ikzelf werk met veel kleinere machines maar wel nieuw. Ik heb ook niet de behoefte aan noch de plaats voor dergelijke grote machines.

pieter dr200

Berichtdoor pieter dr200 » Vr Okt 06, 2017 11:44 pm

in de tussentijd dat de voet bij de straler stond heb ik de versnellingsbak onder handen genomen.
Deze dr200 is voorzien van een losse versnellingsbak van Ortlinghaus.
in eerste instantie de poelies verwijderd en de carter deksels er af gehaald om de binnen kant eens te inspecteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tijdens het demonteren wat ontdekkingen gedaan.
een daar van is dat er waarschijnlijk vroeger een olie pomp in gezeten heeft, de pomp zelf ontbreekt maar de uitlopers boven in de versnellingsbak zaten er nog in ook was er in het giet stuk een ronde schijf gelijmd. waarschijnlijk om het oude gat van de pomp af te dichten.

ik laat het zo zitten, want een pomp van deze bak vind je niet meer en alle tandwielen zijn goed nat van de olie ook boven in.

ook ontbrak de aftap leiding deze is inmiddels hersteld,

wat mij opviel is dat de uitgaande poelie ook een onderdeel is van een transmissie demper.
deze is opgebouwd van een uitgaande as die het zwarte sterwiel aandrijft die weer met rubbers het aluminium wiel aandrijft.
het aluminium wiel draait met lagers op een stalen bus, deze hoort met vet gesmeerd te worden. ik heb besloten om de lagers te vervangen voor een gesloten uitvoering zodat het smeren niet meer nodig is. dit omdat het vaak vergeten word en anders het overtollige vet langs de aandrijf riem geslingerd word wat we liever niet hebben.

ook maar besloten om de lucht cilinder te vervangen door een nieuwe, het oude pneumatische systeem werkte niet goed meer en er zit een grote kans in dat als je er mee gaat werken dat het gaat lekken of kapot gaat.
het was wel wat werk om alles weer passend te maken doordat de huidige normen anders zijn dan vroeger.

het pas maken van de cilinder en de nieuwe lak laag van de versnellingsbak.
Afbeelding
Afbeelding

pieter dr200

Berichtdoor pieter dr200 » Vr Okt 06, 2017 11:52 pm

de voet met een hele hoop losse onderdelen is terug ge komen van de straler.
in middels een kilo of 6 plamuur weg gewerkt en een liter of 10 aan verf weg gewerkt.
Afbeelding
Afbeelding

tijdens het schuren kwam ik nog wat onderdeel nummers tegen.
Afbeelding
Afbeelding

ook de bevestigings plaat van de motor en versnellingsbak even een nieuw lak laagje gegeven en even de maat opgenomen van de olie aftap leiding.
Afbeelding
Afbeelding

ook maar eens de eerste grondlaag er opgezet.
Afbeelding

de nieuwe motor met externe koeling is ook binnen.
Afbeelding
Afbeelding

ook weer een probleem met de poelie, de oude as maat is 38mm en de nieuwe as maat is 42mm.
maar in middels ook weer opgelost, ik zag er een beetje tegen op om het uit te draaien maar viel uiteindelijk reuze mee
Afbeelding
Afbeelding

klaar voor transport naar de spuiter, normaal doe ik het spuiten ook zelf maar dit is de eerste keer dat ik een 2k lak gebruik en de verwerkings tijd is ook kort 30min. en mede doordat het een groot oppervlak is heb ik maar bsloten om het te laten doen, de spuiter wilde wel de bok er bij hebben zodat hij mooi op hoogte staat in de spuit cabine.
Afbeelding
een maal alles uitgeladen bij de spuiter viel het hem wel wat tegen, de complete cabine was gevuld met onderdelen iets wat hij niet verwacht had.

Terug naar “Werkplaatstechniek”