Materiaal keuze kleppen voedingspomp.

Alle vragen die nergens anders kunnen kunnen hier worden gesteld

Moderator: Moderators

Han Smit

Materiaal keuze kleppen voedingspomp.

Berichtdoor Han Smit » wo jun 15, 2016 8:32 am

Geacht forum,

Is het verstanding om de zuig en pers kleppen van van een voedingspomp te maken van teflon i.p.v. brons /RVS ?

De pomp moet zeker 8 Bar halen.

MIjn idee om kleppen i.p.v. rvs kogels te gebruiken heeft te maken met het gevoel voor meer betrouwbaarheid.

O ja, misschien wat info over de pomp de boring is 12,7 mm en de slag 22 mm

Met vriendelijke groet,
Han Smit

pfb

Re: Materiaal keuze kleppen voedingspomp.

Berichtdoor pfb » vr jun 24, 2016 11:06 am

Moi Hans,
De kleppen van een voedingspomp zou ik niet van teflon maken, het vervormd te snel op het afdicht randje. De constructie van de pomp moet heel anders als je teflon of een O-ring gebruikt.
Kleppen van RVS zijn, in die grootte, moeilijk te maken en het is niet eenvoudig ze goed in te schuren om ze prima te laten afdichten. Maar het is wel vaker gedaan.
Zelf neem ik RVS kogels, vervang ze ieder jaar omdat ze weinig kosten, maar de keuze is aan jou.
Groet, Peter.

FrankB

Berichtdoor FrankB » vr jul 15, 2016 9:44 pm

Han,
Ik heb in mijn voedingspomp ook al eens geëxperimenteerd met teflon zittingen. Hoewel deze in 1e instantie goed afdichten is het materiaal vrij zacht waardoor er vuil deeltjes in het teflon gaan zitten en de kleppen niet meer afdichten. Ik heb nu 2 constructies in gebruik, een O ring in een groefje als zitting met daarop een RVS kogel, waarbij de kogel wordt opgevangen door een pijpje in de O-ring, net onder het aanlegvlak, hierdoor wordt de ring maar een klein stukje ingedrukt en wordt dan opgevangen door het pijpje in de ring. De kogel kan hierdoor niet te ver in de ring geperst worden en vast gaan zitten. In de ander klep licht een vlakke klep met geleiding op een O-ring. ook dit zit er al jaren in en doet het nog.

Han Smit

Berichtdoor Han Smit » za jul 16, 2016 8:13 am

Heren, bedankt voor de reacties. Ik ben er uit,het worden kogels.

Terug naar “Algemeen”