Water tank voor een model

Alle vragen die nergens anders kunnen kunnen hier worden gesteld

Moderator: Moderators

Daantje

Water tank voor een model

Berichtdoor Daantje » di mei 03, 2016 9:22 pm

Okee is weer ff geleden
Maar een vraag over hoeveel water moet je je model meenemen ? met de tekeningen die ik nu maak is het 12 liter.deze komen naast de ketel geplaatst gaan worden. het verbruik zal rond de 1.5l per uur zijn( volle kracht )en in de aanhanger / tender zou ik nog meer water mee kunnen nemen

pfb

Re: Water tank voor een model

Berichtdoor pfb » wo mei 04, 2016 1:04 pm

Moi Daan,
Als je binnen 8 uur bij je waterinlaat terug bent is dat zeker genoeg. Als je maar een paar uur stookt en je hebt de tank vol gegooid dan moet je een hoop water weglaten lopen om het geheel te kunnen tillen. Dat is zonde van je gefilterde regenwater.
Groet Peter

Ziggy

Berichtdoor Ziggy » wo mei 04, 2016 4:05 pm

Hallo Daan,
vergis je niet in het gebruik van water! Ik hab een kleine 7 1/4" loc met een een inhoud van 6 liter, en een voorraad van 10 liter in de tender. Nou deze was naar een uur al op. Heeft natuurlijk heeft het ermee te maken hoeveel je rijd en de belasting van de machine.
Ik heb de verhouding aangepast naar 8kg kolen en 30 liter water. Daarmee kan ik 3 á 4 uur rijden.

Groetjes

Ziggy

Daantje

Berichtdoor Daantje » wo mei 04, 2016 11:04 pm

Dankjewel voor de reacties.
Te tillen zal het niet gaan woorden rond de 500 kilo is de schatting , dus gaat op de aanhanger gereden worden. de ketel word rond de 25 liter totale inhoud. Dan gaan we maar een grote tender maken voor de kolen en water ☺

john

Berichtdoor john » ma mei 16, 2016 7:34 pm

Mijn kleine Clayton steamwagon gebruikt 5 liter water per uur.
Kun je een berekening geven hoe je aan het waterverbruik van 1,5 liter per uur komt?

Poehee, ketel inhoud 25 liter, dat is categorie II en laten keuren door een NoBo, tenminste als je druk/liter product groter is dan 50 en kleiner dan 200.

Je mag een een zeurpiet vinden maar ik blijf het zeggen, zorg voor een goede ketel tekening en gekeurd ketel materiaal.
Zelf lassen als je geen gecertificeerd lasser bent is uit den boze, de NoBo zal je ketel direct afkeuren.

Houd rekening met je stoomverbruik dat er ook stoom verloren gaat door de veiligheids kleppen, fluit, injectie en de blower.
Daarnaast verlies je ook wat stoom door eventuele lekkage door pakkingbussen van de zuiger en schuif stangen.

We zijn benieuwd naar je vorderingen met de bouw van je project.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Daantje

Berichtdoor Daantje » ma mei 16, 2016 8:40 pm

Heb gesproken met iemand van loyds, zolang ik in cat 2 blijf hoeven ze alleen de nieuwbouw aftenemen . En hoeven ze niet nog een eind controlle te doen .en de appandages moeten dubbel uitgevoerd worden dus ik doe 7 bar en 25 liter blijf ik in cat 2 de tekeningen zijn in de maak er komen 2 mechanische waterpompen op en een hand pomp. kreeg wel een opmerking dat het van P265 GH gemaakt moet worden inplaatsvan van p235 GH, komt beter in de marge uit dus ga nou op zoek naar een stukje ketel plaat ☺

john

Berichtdoor john » di mei 17, 2016 6:28 am

Goed bezig !!
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Terug naar “Algemeen”