Stoomolie

Alle vragen die nergens anders kunnen kunnen hier worden gesteld

Moderator: Moderators

Daantje

Stoomolie

Berichtdoor Daantje » ma jan 18, 2016 5:47 pm

Goeie dag

Is w460 stoomolie goed voor de cilinders te smeren?

pfb

Re: Stoomolie

Berichtdoor pfb » ma jan 18, 2016 6:08 pm

Moi Daan,
Van w460 stoomolie heb ik nog niet gehoord, wel van versnellingsbak olie w460.
Maar ik kan mij vergissen. Stoomolie moet aan twee hoofdzaken voldoen; bestand zijn tegen hoge temperatuur ( tot 400 graden ) en mag niet gaan schuimen door het water. Die versnellingsbak olie voldoet niet aan beide. Google is je beste vriend.
Groet Peter

Daantje

Berichtdoor Daantje » ma jan 18, 2016 8:57 pm

Maar als je de kaart erbij haalt staat er ook voor stoomcilinder of gebruiken jullie andere olie ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pfb

Berichtdoor pfb » ma jan 18, 2016 9:56 pm

Moi Daan,
Je heb gelijk, het is ook geschikt voor stoom tot 300 graden.
Ik heb iets gekocht in Engeland, dat in gebruik is bij een stoomwals van een kennis. Daar is een andere tabel bij, die is niet van Shell. Ik heb een donker-bruin vermoeden dat w460 beter geschikt is.
Succes, Peter

Leen Brouwer

Berichtdoor Leen Brouwer » wo jan 20, 2016 2:38 am

Het moet een oliesoort zijn die zich met water (condensaat / stoom) laat mengen.
MOBIL EXTRA HECLA SUPER CYLINDER OIL M
te bestellen bij Conrad als Wilesco dampfmachine oil
Werd ook wel compound olie genoemd. Vroeger werd de machine gesmeerd door de olieman. Hij kreeg voor de wacht een bepaalde hoeveelheid olie en moest dat aanlengen met water. De olie heeft dus als eigenschap dat het zich makkelijk mengt en ontmengt (in de warmwaterbak) met olie. Tja en vroeger had men de nodige warmlopers want het is en blijft natuurlijk een gebrekkige smering. Smeerolie en water is geen goede combinatie. Het water haalt de dopes uit de olie. En olie in je ketel is ook niet fijn. Daarom hadden we op de stoomschepen een steam/steam boiler. Deze door stoom verwarmde ketel maakte stoom voor de verwarming van de zware olie bunkers en de stoom voor de armen en benen pompen zoals de stoommachines werden genoemd. Zo kon er nooit olie komen in de grote ketels (36 - 65 bar 510 graden celcius 50 tot 80 ton stoom per uur). Dan zou in korte tijd een pijp doorbranden.

john

Berichtdoor john » vr jan 22, 2016 10:59 pm

Shell Valvata J 460 = stoom cilinderolie.
Kun je dus gewoon gebruiken Daniel.

Ik HAD een vat van 20 liter, helaas heeft iemand waar ik dat in opslag had het "kwijt" gemaakt.
Baal er nog steeds van...
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Terug naar “Algemeen”