Zuigers

Alle vragen die nergens anders kunnen kunnen hier worden gesteld

Moderator: Moderators

Daantje

Zuigers

Berichtdoor Daantje » di nov 17, 2015 12:31 am

Goeie avond Ik zit te dubben met men zuigers heb men cilinder blok uigehoond op 52 mm en 95 mm lengte blok is van staal nu wil ik mijn zuigers maken maar moet ik rubber teflon of grafiet koort gebruiken ? Wat adviseren jullie mij hoor het graag gr daniel

john

Re: Zuigers

Berichtdoor john » di nov 17, 2015 2:01 pm

Gebruik aub eens punten en komma`s en normaal nederlands....
Ik heb je verhaal 3x moeten lezen om te snappen wat je precies vraagt.

nu wil ik zuigers maken, moet ik ubber, teflon of grafiet koord gebruiken ?

Geen idee, vraag raakt kant nog wal, zuigers maak je bij voorkeur van metaal, in jou geval van staal of van aluminium, ligt er aan wat voor soort machine het is, stoom of brandstof motor.
Er van uit gaande dat je met teflon- of grafierkoord wil werken als zuiger afdichting neem ik aan dat het om een stoommachine gaat.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Daantje

Berichtdoor Daantje » di nov 17, 2015 11:05 pm

Klopt het is voor een stoomwals op rupsen . maar sorry voor mijn nederlands. ik heb dislectie dus doe mijn uiterste best om tekst te schrijven hoop dat u daar begrip voor heeft . Maar idd het is voor de afdichting van een zuiger . Mijn werkdruk word 6 bar en oververhitte stoom .maar ben bang dat aluminium te veel gaat uitzetten

Foden

Berichtdoor Foden » wo nov 18, 2015 4:06 pm

Hallo Daantje,
Ik weet niet of je ook lid van de NVM, maar er heeft in nummer 8 van 2015 een artikel gestaan over teflon zuigerveren. Ik heb de schrijver van het artikel gesproken in Wychen en het enige nadeel van zijn ontwerp was, dat wanneer er stoomolie was gebruikt, de machine niet meer op lucht wou lopen omdat dit ontwerp zuigerveer dan wat verkleefd was. Pas wanneer er weer warmte (stoom) werd toegepast deden de zuigerveren hun werk weer.
Ik ben trouwens benieuwd naar de machine die je aan het maken bent. Heb je daar tekeningen of een ander plaatje van? Kan je daar eens meer van laten zien?
Succes met de hobby,
Foden.

john

Berichtdoor john » wo nov 18, 2015 10:47 pm

Ik zie dat mijn reply niet is doorgekomen.
Nog een keer,
Daniël, dank voor je antwoord, zo kunnen wij rekening houden met jou typwerk, geen probleem.
Je hebt een behoorlijke cilinder boring, dan zijn zuigerveren absoluut aan te raden in plaats van grafietkoord.
Je kunt gietijzer gebruiken voor je zuigers en zuigerveren.
Ben je er al verder uit met je ketel?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Daantje

Berichtdoor Daantje » do nov 19, 2015 1:42 am

De ketel ben ik klaar mee die is vorige week getest op 42 bar heeft daar een uur op gestaan
0.3 verlies gehad op de meter dat is veel meer dan nodig maar liever wat over hebben vond ik een veiliger idee.ik bouw volgens de regels van CAT 2 maar val onder CAT 1 dus alles dubbel uitgevoerd . Nu begonnen met de cilinders vanuit daar kan ik het leiding werk maken zodat ik de appendages op de juiste plek kan gaan plaatsen
Dankjewel John dan gaan we zuigers met zuigerveren maken lijkt me ook makkelijker om te maken en onderhouden
Het model is van een lombart log hauler maar met grotere rupsen.als ik klaar ben denk ik dat hij rond de 500 kilo gaat wegen vandaar die grote boring moet er ook mee gaan schranken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Daantje

Berichtdoor Daantje » do nov 19, 2015 1:54 am

En super bedankt voor het mee denken

Leen Brouwer

Berichtdoor Leen Brouwer » do nov 26, 2015 1:23 am

Tja, als je 54 mm had gekozen had je zuigerveren bij Sauerbier kunnen kopen. Nu moet je ze zelf maken. Draai een bus, gietijzer, op de inwendige maat van de zuigerveer, uitwendig iets groter dan de voeringmaat. Haal een stukje eruit, de sponning dus, en klem de weer in de drieklauw zodat de sponning wordt dichtgedrukt. Draai de bus af op de voeringmaat. Dit is een beschrijving uit de oude lesboeken voor Scheepswerktuigkundige, die overigens nog steeds te koop zijn in tweedehands boekwinkeltjes.nl

Ik heb wel een Engels artikel over het zelf maken van veren. Daarin wordt aangegeven dat de dikte van de veer even groot is als de hoogte. De voeringmaat gedeeld door 25 = de dikte van de veer dus in jouw gevan 52/25=2,08mm. De sponning is gelijk aan 4 maal de dikte.
Leuk bedacht maar ik heb in de echte praktijk nooit deze maten gezien dus het is ook maar een aanname.
Leen Brouwer

FrankB

Berichtdoor FrankB » vr jul 15, 2016 9:56 pm

Beste Daantje,
Beetje late reactie maar misschien toch voor meer mensen interessant. Mijn loc heeft gietijzeren cylinders van 52mm. Hierin zitten bronzen zuigers met gietijzeren zuigerveren. Deze zitten er al 15 jaar in, rijdt redelijk veel en nog nooit iets aan gedaan. Nog steeds lekvrij, nog nooit vastgeroest. Gietijzeren zuigerveren worden toegepast in verbrandingsmotoren, compressoren enz, en zijn voor een paar euro in alle denkbare maten te koop bij THN in Enschede. Naar mijn idee zijn voor gietijzeren cylinders deze zuigerveren de meest betrouwbare keuze. Met bronzen cylinders heb ik geen ervaring, maar volgens mij mits het juiste type en maatvoering gekozen ook een prima keuze.

Terug naar “Algemeen”