HU450

Alle vragen die nergens anders kunnen kunnen hier worden gesteld

Moderator: Moderators

Chriske

HU450

Berichtdoor Chriske » wo okt 15, 2014 4:54 pm

Hoi,

Plots begint mijn draaibank Huvema450 trager te draaien, motor heeft moeite om de draaibank op te starten.
Ik demonteerde al wat er te demonteren valt en alleen de spindel zit nog in de behuizing. Toch blijft er een flinke weerstand als ik manueel aan die spindel draai. Blijkbaar is er iets vast aan 't lopen.
Ik kocht die draaibank een tijdje geleden tweedehands. Ik ga er van uit dat er aan beide kanten van de spindel een rollager zit. Of zijn dat bij dit type nog bronzen bussen, nee toch...?
Punt is ik kan niet aan de lageringen, die zitten blijkbaar weggestopt in de behuizing. Ik zie NERGENS smeernippels, en ik heb ook al met WD40 proberen tussen de nauwe spleten(naar de lageringen toe) te spuiten om toch die spindel losser te krijgen. Lukt een heel klein beetje beter, maar hij blijft redelijk stroef lopen.
Iemand ervaring hiermee...?

Bedankt alvast.

Chris

Chriske

Re: HU450

Berichtdoor Chriske » do okt 16, 2014 11:24 am

De technische dienst van Huvema (nl) was zo vriendelijk om een technische manual op te sturen van mijn draaibank.
Waarvoor dank... :D
Er staat beschreven hoe je de speling er moet uithalen na een tijdje gebruiken. Maar de vraag blijft natuurlijk : waarom dat ding vaster komt te zitten ipv losser ... :shock:
Soit, we zien wel.
Op de hoofdspindel zitten dus wel degelijk 2 kogellagers en nog wel conische. Zou je niet verwachten bij dit type(kleine) draaibank.

Chris

Chriske

Re: HU450

Berichtdoor Chriske » do okt 16, 2014 5:45 pm

Op een uurtje of twee tijd waren de lageringen er uit, alles ontvetten, nieuw vet en weer monteren.
Net getest alles werkt weer naar behoren.

Terug naar “Algemeen”