speling tussen drijfstang en krukwangen

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

kotje

speling tussen drijfstang en krukwangen

Berichtdoor kotje » ma jul 25, 2016 5:48 pm

Ik ben bezig met de bouw van de Vesta,daar ik deze maak op schaal 2/1 kan ik niet alle maten volgen volgens de tekening,daar ik een beginnende stoombouwer ben heb ik nog niet veel ervaring wat speling betreft tussen bepaalde onderdelen,mijn vraag is hoeveel speling ik moet geven tussen de drijfstang en de krukwangen de dikte van de drijfstang is 9.97 mm de afstand tussen de krukwangen is ongeveer 12.00 mm dit is één mm aan beide zijden is dit teveel of te weinig ??

pfb

Re: speling tussen drijfstang en krukwangen

Berichtdoor pfb » vr jul 29, 2016 2:55 pm

Moi Kotje,
Normaal is een paar tienden van een millimeter tussen de krukwangen en het drijfstanglager voldoende.
In de praktijk gaat men uit van de dikte van de drijfstang is de breedte van het lager. Dan kan de smeerolie nog in het gehele lager komen. Bij jou is dit niet zo, maar dat is niet erg. Op dit moment maak ik machine wat ook bredere lagers heeft, dit is door de originele fabrikant opgelost door aan de bovenkant aan beide kanten een uitsparing te frezen zodat daar met een paar druppen olie de smering niet in gevaar komt.
Misschien is de speling bij jouw machine net genoeg, anders maak je ook inkepingen aan het drijfstanglager.
Groet Peter

kotje

Re: speling tussen drijfstang en krukwangen

Berichtdoor kotje » za jul 30, 2016 1:52 pm

oké bedankt voor de info
groeten Erik

Terug naar “Stationaire machines”