stoommachine uit gasfabriek

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

c.detheije
Contacteer:

stoommachine uit gasfabriek

Berichtdoor c.detheije » vr aug 07, 2015 10:55 pm

Ik heb een stoommachine gevonden in tegelen en ben nu bezig met restaureren. Het is vervaardigd door de gieterij "Maatschappij ter Vervaardiging van Gasmeters en toestellen voor gasfabrieken" uit Dordrecht.
Kijk eens op:
http://beta.myalbum.com/album/j4DT4VpfEkna

Wat ik dan graag wil weten of iemand het model herkend, info heeft over de machine en wellicht voorbeelden heeft.

pfb

Re: stoommachine uit gasfabriek

Berichtdoor pfb » za aug 08, 2015 7:56 pm

Moi Chiel,
De gegevens waar je naar opzoek bent heb ik niet, maar ik wil je veel sterkte toewensen met dit uitdagend project.
Groet Peter

Stoomsnor

Re: stoommachine uit gasfabriek

Berichtdoor Stoomsnor » ma feb 08, 2016 10:06 pm

Hallo Chiel!
Wat een prachtige degelijke machine. Het model op zich ken ik niet maar het is vrij zeker een dubbelwerkende eencilinder stoommachine bestemd voor stationair gebruik. Waarschijnlijk zit er geen stoomketel bij anders hadden we de werkdruk geweten. Over het algemeen ligt die tussen de 6 en de 12 ato voor een eencilinder. Als je de cilinderbinnendiameter, de zuigerslag en de zuigerstangdiameter even meet wil ik wel voor je uitrekenen hoeveel pk hij zou moeten kunnen leveren bij een bepaald toerental en vulling en wat het stoomgebruik dan ongeveer zou zijn. Ik neem aan dat er nergens een toerental vermeld staat?
Succes met dit mooie project!
Met vriendelijke groet, Stoomsnor

Terug naar “Stationaire machines”