Meyer stoomschuif

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Sjon
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 10:52 am

Meyer stoomschuif

Berichtdoor Sjon » vr feb 06, 2015 4:13 pm

De Meyer expansie stoomschuif uit 1883 is een bekende en beschreven schuif. Nu heb ik 17 jaar gewerkt met een nagenoeg zelfde stoomschuif op een machine van de Gebr. Meer - M.Gladbach uit 1897 waarvan helaas geen tekening bestaat. Ik ben nu benieuwd of iemand weet of er een verbeterde Meyer stoomschuif bestaat en zo ja waar kan ik hier info over verkrijgen.

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor john » za feb 07, 2015 1:20 pm

beetje googlelen ???
http://www.stoommachine.info/kanaalschuif.html

Verder zal het lastig worden, dit forum is voor modelstoommachines, de schuif waar je het over hebt is wat meer specialistisch en wordt weinig op schaal nagebouwd.

Het zal toch boeken doorlezen worden en google gebruiken.
J ekunt een bezoek brengen aan het stoommachine museum, daar draait een machine met een meyer schuif.

Maar een verbeterde vorm van deze schuif ???? ik snap de vraag niet helemaal.
Het principe is een schuif OP een schuif, waarbij de 2de schuif qua slag bijgeregeld kan worden om zo te toevoer eerder af te knijpen om een grotere expansie van de stoom te benutten.
Schuiven zijn qua constructie (bakschuif) niet ideaal om met grote expansie te werken vanwege de smoor en knijp verliezen, snel sluitende systemen zoals kleppen hebben de techniek destijds doorgezet om met kleine vulling en grote expansie te kunnen werken.

Ik kan je helaas niet verder helpen dat dit...
succes met de zoektocht.
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Sjon
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 10:52 am

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor Sjon » za feb 07, 2015 8:50 pm

Hoi John,
Bedankt voor je reactie en een beetje googelen is voor mij inmiddels 1,5 jaar aan de gang.
Wat ik bedoelde met een verbeterde vorm van de Meyerschuif is of er mogelijk een doorontwikkeling is geweest waarbij de grote hoeveelheid schuine openingen in de schuif plaats heeft gevonden voor minder meer brede openingen waardoor de dammen tussen de openingen ook breder zijn en er minder last op dambreuk zal zijn.
Verder moet bij de Meyerschuif de verstelling van de tweede schuif met de hand gebeuren terwijl bij de machine waar ik mee gewerkt heb de tweede schuif bedient werd door de regulateur.
Dat je mij niet verder kunt helpen vind ik niet erg maar er over te praten vind ik al prettig.
hartelijk dank
Sjon

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor john » zo feb 08, 2015 3:50 pm

Misschien moet je het dan meer naar de Rider`s expansieschuif zoeken ?

Wat ik zo lees is dat de uitvoering van de meyer schuif uitsluitend met de hand versteld kan worden, en dat de regulateur de stoomtoevoer bedient, niet de schuif verstelling.

Ik lees dat bij de Rider schuif deze wel door de regulateur versteld word, en naar mijn idee een zuiniger machine geeft dan dat de toevoer wordt geregeld.
via deze link http://www.rottine.info/index.php/Nieuw ... _1899-1900 kwam ik tot deze informatie.

Daar staat ook al beschreven dat kleppen al snel de plaats van schuiven innamen wegens de efficiente werking daarvan.
Het geeft me wel ideen voor een volgend project......
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

Sjon
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 10:52 am

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor Sjon » do feb 12, 2015 8:52 pm

Hallo John,

Het is correct dat ca. 1900 men om verschillende redenen over ging van schuiven naar kleppen. Een van die redenen was dat bij een hogere stoomdruk dan 8 bar (of praten we nog over kg/cm) de schuiven zo zwaar tegen elkaar gedrukt werden dat ze zwaar te verstellen waren en daarnaast , maar dat komt in jouw verhaal ook naar voren , de stoom niet oververhit mocht zijn omdat die droog is en dus vreten zal veroorzaken.
De machine waarmee ik werkte , werkte met een druk van 6 bar en natte stoom dus smering.
De rider's schuif was rond en was daardoor meer druk ontlast en makkelijker te bedienen.
Groet Sjon

Gebruikersavatar
john
Berichten: 569
Lid geworden op: do apr 05, 2007 12:45 pm
Locatie: Geldrop

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor john » vr feb 13, 2015 8:45 pm

Hoi Sjon,

je meld dat je 17 jaar met een dergelijke machine hebt gewerkt, betekend dit dat dit niet meer het geval is ?
werk goed, werk veilig, 3 bar=certificaat van deugelijklheid, boven 3 bar = keuring verplicht !

P.H.Knobbe
Berichten: 8
Lid geworden op: zo feb 15, 2015 9:16 pm
Locatie: Leeuwarden

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor P.H.Knobbe » ma feb 16, 2015 5:50 pm

Een nadeel van de Meyer en Rider expansieschuif is dat deze alleen met de hand kan worden versteld.
De GUHRAUER expansie schuif heeft een zeer steile spoed en kan als zodanig door de regulateur worden versteld.
In de schuifkast heeft de schuifstang een schroefgang met steile spoed, waar door de hulpschuiven bij een kleine uitslag van de regulateur een grote verstelling krijgen. Dit is een sterk verbeterde expansie schuif.
Nadeel van de genoemde schuiven is de grote van de schuiven, daarom zij ze over het algemeen niet geschikt voor hogere keteldrukken dan 7 kg/cm².
Wij hebben in het stoommachine museum te Medemblik een stoommachine uitgevoerd met een Guhrauer expansie schuif. Deze en andere machine zijn van af a.s. zaterdag en volgende week onderstoom.
Het heeft geen zin je druk te maken zolang het water niet kookt.

Sjon
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 10:52 am

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor Sjon » zo feb 22, 2015 4:47 pm

Hoi John,

Het klopt inderdaad dat ik nu niet meer als vrijwilliger werk met die stoommachine van de Gebr. Meer - M.Gladbach. Ik ben met veel dingen bezig en heb dit afgestoten.
Maar als je de site van Stoomhoutzagerij Nahuis te Groenlo opslaat zie je wanneer de openbare draaidagen voor 2015 zijn, het is echt interessant om dit te bekijken.

Sjon
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 10:52 am

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor Sjon » zo feb 22, 2015 5:02 pm

heer Knobbe,
Graag hoor of er ook info bestaat over de GUHRAUER stoomschuif en waar ik deze kan vinden?
Ik heb er al naar gegoogled maar tot heden niets kunnen vinden.
groet Sjon

Kees
Berichten: 2
Lid geworden op: do feb 19, 2015 8:59 pm

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor Kees » ma feb 23, 2015 2:44 am

Mijnheer,

Kan het zijn dat ik U de laatste draaidag van 2014 heb gesproken op de zagerij?
Het is namelijk zo dat ik toen met iemand sprak die zei dat hij na die dag zou stoppen als vrijwilliger.

Het is een tijdje stil geweest van mijn kant, maar enkele jaren geleden heb ik ook al eens meegedaan op dit forum, maar de laatste tijd ben ik wat aan het tekenen om zelf te gaan bouwen en zo kom ik ook wee hier terecht. Het onderwerp Meyerschuif trekt mij dan weer extra aan, waardoor ik hier even reageer. Zelf ben ik vrijwilliger op het stoomgemaal van Nijkerk en Putten, en heb enige ervaring met de Meyerschuif opgedaan door de jaren heen. Ook de theorie achter de Meyerschuif en de gehele stoomtechniek zijn mij niet onbekend.

Voor het geval er vragen zijn hierover, of andere expansieschuiven zoals de Rider, en alles daaromheen staat het U geheel vrij deze te stellen. Immers, alleen als we de stoomkennis aan elkaar doorgeven houden we het in stand.

Wat U, Sjon, bedoelt met het volgende begrijp ik niet bepaald; "Wat ik bedoelde met een verbeterde vorm van de Meyerschuif is of er mogelijk een doorontwikkeling is geweest waarbij de grote hoeveelheid schuine openingen in de schuif plaats heeft gevonden voor minder meer brede openingen waardoor de dammen tussen de openingen ook breder zijn en er minder last op dambreuk zal zijn."

Een paar puntjes die ik gaarne zou willen corrigeren, welke in de reacties ter sprake zijn gekomen;

John zei; "Het principe is een schuif OP een schuif, waarbij de 2de schuif qua slag bijgeregeld kan worden om zo te toevoer eerder af te knijpen om een grotere expansie van de stoom te benutten."

Het is niet de slag die wordt bij geregeld maar de lengte van de expansieschuif welke variabel is gemaakt bij een expansieschuif. Bij locomotieven, stoomwalsen e.d. wordt er met enige expansie gewerkt door de schuifstang een langere of kortere slag te laten maken door de schaar op te trekken, zoals bij de Stephenson schaar. Echter nu wordt niet alleen de vullingsgraad gewijzigd maar ook de afvoer, waardoor de tegendruk voor compressie toeneemt, en tevens de vooropening, -afvoer e.d. wijzigt waardoor de machine slechter gaat lopen bij het verder verminderen van de slag. Dit bezwaar heeft een expansieschuif niet daar de afvoer en toevoer afzonderlijk van elkaar werken. Daarnaast heeft een expansieschuif het voordeel een snellere sluiting te hebben als een normale schuif, doordat de twee schuiven als het ware tegen elkaar in werken. Ter vergelijking; wanneer twee auto's die 80 rijden tegen elkaar botsen is de klap veel harder c.q. sneller als wanneer één auto met 80km/h tegen een stilstaande auto botst.

Ervan uitgaande dat de gehele werking en achterliggende gedachte van de Meyerschuif bekend is, weten we tevens dat deze middels een handwiel kan worden versteld. Bij een stoomgemaal is dit prima aangezien de belasting tamelijk constant is, maar om de zagerij er maar bij te betrekken, zou daar een Meyerschuif niet voldoen, en zou er, om het afgegeven vermogen te regelen, alsnog een smoorregulateur moeten worden gebruikt met de nadelen van dien. Om nu toch de vullingsgraad aan te kunnen passen aan het gevraagde vermogen werd de Riderschuif ontwikkeld.

Eigenlijk staat de werking van de Riderschuif gelijk aan de Meyerschuif, echter door een andere opbouw is deze expansieschuif wèl met een regulateur te verstellen. Door de grondschuif te voorzien van schuine poorten kan nu een geheel andere expansieschuif worden gebruikt. Hiervan zijn ook meerdere systemen. Het systeem van de stoomhoutzagerij berust op een expansieschuif welke driehoekig is. De breedte van die driehoek is bovenaan geringer als onderaan. Door nu die driehoek, de expansieschuif, omhoog of omlaag te bewegen varieert de breedte ter plaatse van de stoompoorten in de grondschuif en wordt de stoomtoevoer net als bij een Meyer eerder (omhoog) of later (omlaag) afgesloten. Deze verticale beweging wordt ontleent aan een mechanisme op de schuifstang, welke wordt verdraaid (ongeveer 90 graden van volle naar minimale vulling) door een regulateur. Het nadeel van dit systeem mag duidelijk zijn, er is nu een extra wrijvingsvlak bij gekomen welke vermogen opeist, wat bij de machine van de zagerij zomaar 10% vermogen kan bedragen.

Het tweede systeem heft de extra wrijving van de expansieschuif deels op door de toepassing van een ontlaste expansieschuif, namelijk door deze rond te maken. Door de schuine uiteinden van de cilindrische schuif krijgen we weer dezelfde werking als bovenstaand; namelijk dat de lengte van de schuif variabel is door de schuif te verdraaien alleen heeft dit systeem minder wrijving tot gevolg.

Om hier nog even op door te gaan zou ik graag een reactie aanhalen waarin wordt gezegd; "Het is correct dat ca. 1900 men om verschillende redenen over ging van schuiven naar kleppen. Een van die redenen was dat bij een hogere stoomdruk dan 8 bar (of praten we nog over kg/cm) de schuiven zo zwaar tegen elkaar gedrukt werden dat ze zwaar te verstellen waren en daarnaast , maar dat komt in jouw verhaal ook naar voren , de stoom niet oververhit mocht zijn omdat die droog is en dus vreten zal veroorzaken.
De machine waarmee ik werkte , werkte met een druk van 6 bar en natte stoom dus smering.
De rider's schuif was rond en was daardoor meer druk ontlast en makkelijker te bedienen."

Inderdaad wordt bij een hogere werkdruk de wrijving van de schuiven fors groter, echter is het absoluut niet waar dat een vlakke schuif, zoals de Meyer en Rider in beginsel ook zijn, geen oververhitting kunnen verdragen, de reden daarvan is evenmin juist. Zoals een ieder bekend is, is oververhitte stoom, stoom welke een hogere temperatuur bezit als de verzadigingstemperatuur bij de heersende druk. Tevens heeft dit als gevolg dat de stoom droog is (X=>0).

Hebben we dus stoom van 1bar met een temperatuur van 175 graden Celsius, is deze oververhit! Hetzelfde is op eigenlijk beide stoomgemalen het geval, we werken met een keteldruk van 8 bar en een schuifkastdruk van 1 bar, dit gebeurt middels een reduceer. Nu houden we dus oververhitte stoom over. Echter, hier kan een vlakke schuif prima tegen, 200 graden ook, maar gaan we veel hoger heeft een vlakke schuif de neiging krom te trekken, daar de binnenkant de temperatuur bezit van de AS en de buitenkant die van de VS. De smering van de schuif komt daarnaast ook in de problemen daar de olie dunner wordt en slechter smeert. Daarop volgend kunt U zich wel voorstellen dat het gedeelte water wanneer we te maken hebben met natte stoom in de schuifkast, nauwelijks een smerende werking heeft, als we ons bedenken hoe weinig viscociteit water bezit, en dat deze afneemt bij een hogere temperatuur. Beter is om droge stoom te hebben, of nog liever nog licht oververhitte stoom, daar dan de begincondensatie geringer is. Uit ervaring weet ik tevens dat de schuifkast bij een lage keteldruk snel vol water staat en dit bij een hoge keteldruk helemaal niet gebeurt.

Tot zover een klein stukje verdere uitleg op hetgeen hier eerder is gezegd. Niet om iemand de les te lezen of wat ook, maar omdat ik het interessant vind en er enige kennis van heb vergaard en dit graag met anderen deel. De stoomtechniek is een prachtige techniek welke zich door de jaren heen steeds verder heeft ontwikkeld. Zo zouden we ook kunnen uitwijken naar het waarom van kleppen i.p.v. schuiven zoals al ter sprake kwam, maar ik ben bang dat ik dan beter een boek kan gaan schrijven.

Tot zover,
Vriendelijke groet, Kees

Sjon
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 10:52 am

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor Sjon » ma feb 23, 2015 11:30 am

Dag Kees,
Het is een interessante verhandeling die U hebt gegeven. Dit kost wel enige tijd om tot je door te laten dringen maar ik zal er tzt zeker nog op reageren.
Wat betreft Uw bezoek op de laatste draaidag van 2014, toen hebt U gesproken met een collega die er een jaar later mee op is gehouden. Wij noemen het zelf "met pensioen" gegaan.
Groet Sjon

P.H.Knobbe
Berichten: 8
Lid geworden op: zo feb 15, 2015 9:16 pm
Locatie: Leeuwarden

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor P.H.Knobbe » wo feb 25, 2015 9:35 pm

Beste John,
De hulpschuif of expansieschuif wordt door een tweede excentriek aan gestuurd op de schuifstang is een rondsel aangebracht ,deze wordt door een heugel die verbonden is met de regulateur verdraaid zodat de expansie wordt veranderd.
De Meyer expansie schuif is er ook met een met een grote spoed uitvoering zodat deze dan ook met een regulateur is te verstellen, dit is in wezen de Guhrauer .
Het staat beschreven in "Matschoss Die entwickelung der dampfmaschine". deel 2, blz.84.
Carl Leist "Die steurungen der dampfmaschine". blz.306.
Ik heb eventueel wel een tekeningetje van deze expansieschuif.
Het heeft geen zin je druk te maken zolang het water niet kookt.

Flip Cruquius
Berichten: 3
Lid geworden op: ma feb 15, 2016 12:58 pm

Re: Meyer stoomschuif

Berichtdoor Flip Cruquius » ma feb 15, 2016 3:47 pm

Even voorstellen: Mijn naam is Flip Cruquius alias Marcel van Laar. Mijn achtergrond is instructiemachinist bij NS en heb al jaren iets met stoommachines. Na mijn pensionering ben ik als vrijwilliger begonnen in o.a museum de Cruquius voor het geven van rondleidingen. Mijn specialiteit is natuurlijk stoomlocomotieven maar ik ben ook bezig geweest met het berekenen van alle krachten die op het Cruquius gemaal hebben gewerkt. Ik kwam op deze site omdat er niet alleen de grootste stoommachine van de wereld tentoongesteld is maar ook het gemaal Arkelse Dam en een door een stoommachine aangedreven centrifugaalpomp. Deze laatste echter is de reden dat ik deze site bezoek.
De stoommachine van die centrifugaalpomp heeft twee excentrieken naar de schuifkast waarvan ik al het vermoeden had dat die te maken hebben met een soort hulpschuif. Na wat speurwerk gaat het hier dus om een Meyer expansieschuif waarvan ik het principe nu wel begrijp en dit natuurlijk toepasselijk is voor een snellopende machine met een korte slag en constante belasting. Kennelijk heeft deze machine een vaste instelling omdat het stelwiel wat de expansie nog wat kan laten variëren ontbreekt.
Verder hoop ik hier nog wat op te steken. Ik ben geen bouwer daarvoor heb ik te weinig geduld en te stramme vingers. Ik zal vermoedelijk meer lezen dan schrijven, maar voorlopig dank.
Flip


Terug naar “Stationaire machines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron