project

Alle vragen over stationaire machines kunnen hierin staan

Moderator: Moderators

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » do mar 07, 2013 9:44 am

Hallo allemaal,

nauw prachtig Ruud, maar kijk wel uit hè, je hebt maar 1 paar ogen en die verkopen ze niet bij Baco, dus mocht je die Harikiri glazen toch gebruiken, denk dan aan je veiligheid, mocht het glas toch uit elkaar barsten, dan kan dit weinig kwaad als je jezelf goed beschermd en dan de keuze 2 euro of 8 euro, nauw, dan wist ik het wel. Bij Sauerbier weet je tenminste dat het om "stoomglas" gaat en dat van Baco blijft een vraagteken, totdat een deskundige zegt dat het net zo sterk is of beter.
In ieder geval suc6 en vooral doorgaan (wie zei dat ook alweer?)
groetjes,
Cor. 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

arttext
Contacteer:

Glas

Berichtdoor arttext » do mar 07, 2013 1:01 pm

Cor,

Ik heb inmiddels al glas bij Sauerbier besteld, maar ik kan nu eenmaal het onderzoeken van alternatieven nooit weerstaan. Het gaf me mooi de gelegenheid om zonder al te veel kosten het snijden van glas met de Dremel en het plaatsen te oefenen. :)
Ik kan nu ook glasblazen :), het smelten van de breuk (ontbramen) van het glas met de Dremel werkt perfect!
Ruud

Cor Stoom

Berichtdoor Cor Stoom » do mar 07, 2013 2:01 pm

Hallo Ruud,

ik heb even op je website gekeken en dat gezien hebbende bleek mij, dat jij geen domme jongen bent :lol:
Ik ben blij dat je voor veiligheid gekozen hebt. Ga zo door en foto's graag, maar dat is jouw wel toevertrouwd :lol:
Suc6 verder.
mvg,
Cor 8)
Tuinspoorbaan 7 1/4 inch en G-spoor (45mm) in de tuin.

arttext
Contacteer:

foto

Berichtdoor arttext » do mar 07, 2013 2:09 pm

Nou, op je wenken bediend dan: glasblaasfoto

Afbeelding

arttext
Contacteer:

website

Berichtdoor arttext » ma mar 11, 2013 10:21 pm

Voor diegenen die zich ongerust maakten :=D Het werk aan de hardware ligt even stil nu ik een nieuwe website aan het bouwen ben voor de Modelbouwvereniging 'Het Y'. Dat nadert nu zijn eindfase, er moet nog veel meer fotos op en ik moet zelf in de toekomst fotos maken en film draaien, maar voor de nieuwsgierigen, hier is de test site:
http://www.arttext.com/test/

groet, Ruud

os000250

Berichtdoor os000250 » di mar 12, 2013 2:32 am

Hoi ruud

eerst dit , ik doe het maar zo want we hebben elkaar nog niet gezien en dat zal nog wel een paar weken duren ivm werkzaamheden in het buitenland maar welkom bij de club ( het-y)
was benieuwd naar de verse webside , dus gelijk even gekeken uiteraard en dit ziet er leuk uit vind ik .
bedankt dat je als nieuw lid ons uit de nood wil halen wan laat ik het zo zeggen model bouwen is een maar een webside opzetten is weer een verhaal appart .

iedergeval bedankt nogmaals

groeten mario ( ook lid van het-y ) uit een uitermate zonnig dubai
wat een "hobby"

arttext
Contacteer:

Berichtdoor arttext » di mar 12, 2013 10:21 pm

Hoi ruud

eerst dit , ik doe het maar zo want we hebben elkaar nog niet gezien en dat zal nog wel een paar weken duren ivm werkzaamheden in het buitenland maar welkom bij de club ( het-y)
was benieuwd naar de verse webside , dus gelijk even gekeken uiteraard en dit ziet er leuk uit vind ik .
bedankt dat je als nieuw lid ons uit de nood wil halen wan laat ik het zo zeggen model bouwen is een maar een webside opzetten is weer een verhaal appart .

iedergeval bedankt nogmaals

groeten mario ( ook lid van het-y ) uit een uitermate zonnig dubai
Hallo Mario, de site is nu officieel online, gewoon op mbv-nl. Er is nog veel werk te doen, maar het begin is er.

Ruud

arttext
Contacteer:

steam central

Berichtdoor arttext » do mar 14, 2013 10:23 pm

Steam central, voor de verdeling van stoom over mijn machientjes. De pijp, 3mm wand, en aansluitingen zijn hardgesoldeerd, het geheel was al klaar met kraantjes zoals het er nu uit ziet.

Ruud

Afbeelding

arttext
Contacteer:

Gecertificeerd!

Berichtdoor arttext » wo mar 27, 2013 7:29 pm

Dankzij een dit weekend van kracht geworden beleidswijziging van Stoomgroep Nederland kunnen binnen verenigingsverband ook ketels van groep 0 worden gecertificeerd.
Net op tijd dus, daar mijn (stalen) ketel door (liefst) twee keurmeesters zou worden afgeperst.
De werkdruk is 2 Bar dus hij is afgeperst op 4 Bar. En passeerde dat met vlag en wimpel (hij heeft nog even 8 Bar gedaan zonder enig probleem omdat ik in mijn opwinding maar iets te hard pompte...:D).
Nu verder uitbouwen aan mijn stoomwerkplaats met drie machines; 1 twin, 1 horizontale enkelwerkende (Wilesco achtig) en 1 oscillator.
Vanochtend een blokje gedraaid voor een bestelde 1/8 draad glas oiler,. Waarschijnlijk voor niets want toen ik thuis kwam lag er een mail dat die uitverkocht waren en voorlopig ook niet geleverd kunnen worden. Iemand een kleine glas oiler te koop?
Ook in de steigers gezet; het maken van een op de twin draaiende bijvulpomp.

Alle leidingen en het verdeelblok op de foto zullen overigens worden geisoleerd met gebrokenbeengips, want voordat alles (en met name het blok) heet genoeg zijn is er eerst veel condens. Daartoe komt er ook een afblaaskraan aan het eind van het blok.

Ruud

Afbeelding

arttext
Contacteer:

STOOM!

Berichtdoor arttext » do mar 28, 2013 7:16 pm

Voor de eerste keer volledig onder stoom! Tuurljk, displacement oiler moet erbij, blow valve, andere machines, lekkage in klepeleids dichten, maar toch!
Een gelukkig mens vandaag...

http://youtu.be/QLAQ8wI95W0

Ruud

arttext
Contacteer:

Isolatie

Berichtdoor arttext » vr mar 29, 2013 12:35 pm

De hoofdstoomleiding geisoleerd volgens het vertrouwde gipsbeen procedé. Voor alle duidelijkheid, ik streef voor mijn opstelling naar een soort mooiheid die hem vooral zit in een wat stoere, ruwe , vroeg industrieële uitstraling...

Ruud

Afbeelding

arttext
Contacteer:

Berichtdoor arttext » za mar 30, 2013 7:19 pm

De stoomtoevoerleidingen naar de twin waren erg knullig uitgevoerd met veel (zacht)gesoldeerde knietjes en een T-stukje. Heb dat nu vervangen door netjes gebogen leidingen en een T-stuk met tules.
Veel beter!

Tevens heb ik alle cylinderkopbouten, die erg losjes zaten met loctite vastgezet (vorige week had ik al een papieren pakking tussen kop en cylinder gezet, daar zat niets tussen).Ook de lekkende klephuizen met loctite vastgezet, dus dat probleempje is ook opgelost.
Na adviezen van verschillende kanten haal ik toch het gipsverband maar van de leiding af en isoleer met touw, en verf dat.

Ruud

Afbeelding

arttext
Contacteer:

afblaaskraan

Berichtdoor arttext » za mar 30, 2013 7:20 pm

Eén van de volgende stappen is het monteren van een afblaasventiel in het verdeelblok om condens water kwijt te raken (ondanks isolatie). Gelukkig heeft de pijp van het verdeelblok een wand van 3mm en daar paste prima een 3/4"aansluiting in. Dus vandaag (met hulp) op de verenigingswerkplaats een draad getapt en daar voorlopig een plug in gezet, de afblaaskraan is onderweg.

Ruud

Afbeelding

arttext
Contacteer:

isolatie

Berichtdoor arttext » za mar 30, 2013 10:21 pm

Vanmiddag op de vereniging merkte iemand op dat modelbouw voortdurende "improvisatie" is. Klopt.
Voor de nieuwe isolatie; natuurlijke sisalvezel, ruime manchetten van koperen zadels gemaakt daar het begin en eind van het touw onder geklemd en dan verder draaien. Voor de dunnere katoenvezel voor de 4mm toevoer gebruik ik de nylonsnoer-vishaak-methode, lusje maken eroverheen draaien en strak trekken.
Het is niet wit of zwart geworden, ik vond het aardig om het in de sfeer te houden en heb metaalverf, brons gebruikt. Als de verf droog is 'scheer' ik het met de tondeuse....:cool:

Ruud

Afbeelding

arttext
Contacteer:

verdere verbeteringen

Berichtdoor arttext » ma apr 01, 2013 3:46 pm

Ik heb verder gewerkt aan de eenheid. Meer isolatie (Als mijn touw op is haal ik pijpenraggers, wat een goed idee Frederik, ik wist niet dat die dingen nog bestonden), alle stoomlekken weggewerkt; als alles lekker warm is, lekt er niets meer. Leidingen verlegd. Nog te doen: verdringsingssmeerder, 2 ketels maken (voorraad water en condens water) en dus ook meer leidingen, afblaasventiel voor condenswater monteren, voedingspomp maken en stoomfluit monteren.
De oscillater krijg ik niet aan de gang, het was een cadeautje, woensdag maar eens op de vereniging hulp zoeken.
Oh ja, en een nieuwe fimpje gemaakt, die meer aan mijn standaard voldoet.

Ruud

http://www.youtube.com/watch?v=B8ilATM_9Mc

Terug naar “Stationaire machines”