Pagina 1 van 2

Restaureren Stuart D10

Geplaatst: ma aug 03, 2009 8:37 pm
door norwin
Beste leden hier even een vraag.
Momenteel ben ik bezig een Sruart D10 te restaureren.
Echter de gaten in de cilinder en de schuifkast zitten schots en scheef.
Is het een optie om dit op te vullen en met zilver te solderen om hierna opnieuw de gaten te boren en draad te tappen :roll:
Iemand een idee want dit is echt geen gezicht :cry: .
Groeten Norwin

Re: Restaureren Stuart D10

Geplaatst: di aug 04, 2009 10:14 am
door Foden_sam
Hallo Norwin,,
Opvullen met zilversoldeer lijkt mij lastig en wat overdreven. Bovendien loop je het risico dat door het verschillende materiaal (gunmetal waarschijnlijk als moedermateriaal en zilversoldeer) het lastig wordt om de nieuwe gaten zonder verlopen te boren.
Maak draadeindjes van bijv. messing voor de "foute" gaten en zet die vast met zilvertin of eventueel Loctite; daarna glad en vlak afwerken en opnieuw aftekenen en tappen. Voor de niet getapte gaten: probeer daarin draad te tappen en volg de zelfde methode als boven omschreven.
Succes met je restauratie.

Geplaatst: di aug 04, 2009 11:18 am
door john
Stuart machines zijn toch uit gietstukken samengesteld ?
En de cilinder en schuifkast zijn van gietijzer voor zo ver ik het weet.
Is gietijzer wel met zilver te solderen ?

kun je niet beter uit een stukje messing of brons een nieuwe schuifkast frezen ?

Re: Restaureren Stuart D10

Geplaatst: di aug 04, 2009 7:08 pm
door gengler
Hallo Norwin,

Eventueel zijn de gietstukken van Stuart ook los verkrijgbaar.
Zie voor jouw machine: http://www.stuartmodels.com/part_cat.cfm?cat=3
Een vriend van me heeft onlangs vanuit ons land met succes een gietstuk voor het frame van een 10 V besteld.

Succes met de restauratie!
Gep

Geplaatst: di aug 04, 2009 10:30 pm
door norwin
@ Foden Sam, dat is inderdaad wel een idee om eens te proberen.
Is zilvertin gewoon bij de bouwmarkt te verkrijgen of wordt dit lastig.

@ John, je hebt helemaal gelijk maar omdat mij niet duidelijk is of het mogelijk is dit met zilver te solderen stel ik daarom ook hier mijn vraag.

@ Gep het is mij bekend dat de onderdelen ook los te verkrijgen zijn, echter omdat dit een krijgertje is en dermate slordig gebouwd.
Voel ik er erg weinig voor om hier al te veel geld in te investeren.

Groeten Norwin

restauratie Stuart 10

Geplaatst: wo aug 05, 2009 10:55 am
door Foden_sam
[quote="norwin"]@ Foden Sam, dat is inderdaad wel een idee om eens te proberen.
Is zilvertin gewoon bij de bouwmarkt te verkrijgen of wordt dit lastig.

Norwin,
Ik weet niet of dit bij de bouwmarkt te koop is. Zal je moeten navragen. Rob Sauerbier heeft het ongetwijfeld, met bijbehorend vloeimiddel. Als de onderdelen inderdaad van gietijzer zijn, zoals John veronderstelt, dan is de optie met Loctite misschien zelfs beter. Gietijzer blijft raar spul om te lassen of te solderen. Neem de 648 die is redelijk warmte bestendig. In combinatie met ingetapte draadeinden sterk genoeg. Weet je wel wat voor draadsoort er oorspronkelijk in getapt is? Volgens Stuart tekeningen werd er gewerkt met BA draad. Dit even ter info. Als de de oude tapgaten opnieuw tapt is er geen probleem, maar houdt dit wel in je achterhoofd, als de draad niet lijkt te passen.

Geplaatst: wo aug 05, 2009 2:11 pm
door norwin
Hmm, mischien moet ik dat maar eens overwegen :? :?
Wat betreft het schroefdraad dat is me bekend, ik heb onlangs de V10 voltooid.
In ieder geval bedankt.

Groeten Norwin

Geplaatst: wo aug 05, 2009 2:18 pm
door john
Zilvertin is bij de betere bouwmarkt te koop, de naam er van is: Resist 2

Je kunt gewoon S65 o.i.d. als vloeimiddel gebruiken.
Stuart D10, das is de 2 cilinder toch ?

Ik zou gewoon 2 nieuwe schuifkasten maken, ziet de machine er meteen weer wat fatsoenlijker uit.

Geplaatst: wo aug 05, 2009 4:59 pm
door norwin
Hallo John,
bedankt, ik zal morgen maar eens kijken bij de bouwmarkt.
Het is inderdaad de twee cylinder.
Eerst maar eens proberen.
Een paar schuifkasten frezen kan altijd nog.
Groeten Norwin

Geplaatst: za aug 08, 2009 1:31 am
door norwin
Vanavond een van de cilinders onder handen genomen.
Eerst maar eens bouten in de cilinder, de schuifkast en de deksel gesoldeerd.
Dan de boel glad afwerken.
No problemo, gelukkig kan ik hier in ieder geval mee verder.
Van het weekend maar nieuwe gaten boren en draad tappen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten Norwin

Geplaatst: do aug 20, 2009 11:16 pm
door Roy Wilms
Was het niet mogelijk, om de gaten op te boren? Dus van engelse draad van bijvoorbeeld 2mm doorsnede, overstappen op metrisch M2.5 of M3? Of kun je het gatenpatroon verdraaien, zodat je weer volledig in het gietijzer zit te boren?

Roy

Geplaatst: vr aug 21, 2009 11:40 pm
door norwin
Hallo Roy,
in principe had dit moeten kunnen.
Echter de vorige eigenaar is zomaar een beetje gaan boren.
Aangezien alles scheef zat vermoed ik dit zo.
En verdraaien lukte ook niet.
Inmiddels zijn de gaten opgevuld opnieuw geboord en is er ook
weer nieuw draad in getapt.
Het lijkt al weer een stukje beter.
Groeten Norwin

Geplaatst: zo mei 16, 2010 1:45 pm
door norwin
Het heeft een hele poos geduurd maar ik probeer de draad weer op te pakken.
Aangezien het opvullen geen succes bleek heb ik maar een nieuwe cylinder bij Stuart besteld.
Deze was binnen anderhalve week binnen voor ongeveer € 18,-

Hierbij wat plaatjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Norwin

Geplaatst: zo jan 23, 2011 7:30 pm
door norwin
Na lange tijd weer een beetje aan het bouwen.
Eerst wat aanpassingen gedaan en nu weer verder.

Afbeelding

Groeten Norwin

Geplaatst: wo jan 26, 2011 10:27 pm
door norwin
Heeft iemand enig idee hoe ik dit aan elkaar moet bevestigen.
Ik vermoed met een pennetje maar betere ideeen zijn zeker welkom.

Afbeelding

Groeten Norwin